Sökning: "demokratiska arbetsformer i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden demokratiska arbetsformer i skolan.

  1. 1. Den demokratiska 1-3-skolan – finns den? : En kvalitativ studie om lärares syn på demokrati i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Clara Bagge; Amanda Rådstam; [2019]
    Nyckelord :Demokratibegreppet; Demokratisk kompetens; Demokratiska arbetsformer; Demokratiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att fördjupa kunskaper om hur lärare i årskurs 1-3 arbetar och tolkar begreppet demokrati. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har lärarna visat en förståelse för begreppet demokrati och kan ge exempel på hur de arbetar med demokratiska arbetsformer. LÄS MER

  2. 2. Elevdemokrati? Ja....vad betyder det?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Garmer; Elin Nilsson; [2019]
    Nyckelord :elevdemokrati elevinflytande EPU elevplanerad undervisning svenskämnet svenskämnet som demokratiämne;

    Sammanfattning : Följande examensarbete fokuserar på frågan kring hur eleverna ska inkluderas i planering och genomförande av skolarbetet. Vi har valt att undersöka elevdemokrati i skolan generellt och i svenskämnet i synnerhet och belyser både rektors, lärares och elevernas perspektiv. LÄS MER

  3. 3. "Alla är inte lika duktiga på matte." : Elevernas upplevelser av matematikundervisning i termer av inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Barbara Pelicano Soeiro; Ann-Mari Lindström; [2017]
    Nyckelord :demokratiska arbetsformer; elevperspektiv; inkludering; matematik undervisning;

    Sammanfattning : Traditionellt präglas skolan av segregerande lösningar för elever i behov av stöd. Skolans styrdokument lyfter vikten av demokratiska arbetsformer, elevdelaktighet och inflytande samt av en undervisning som bemöter elevmångfalden. Forskningen lyfter i sin tur vikten av elevernas röst i inkluderingsarbetet. LÄS MER

  4. 4. Demokratibegreppet ur olika perspektiv inom Ekonomiprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :ELNAZ NAZIRI MOGHADDAM; [2017]
    Nyckelord :Elevinflytande; samtalsdemokrati; lärare; ekonomi- och handelselev; förstelärare; rektor; gymnasium;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa hur demokrati och dess värdering kommer till uttryck bland gymnasieelever som går Ekonomiprogrammet, deras lärare och rektor. Studien har sina utgångspunkter i Englunds (2007) samtalsdemokrati begrepp. I ett sådant perspektiv samtalar parter med varandra och försöker att komma överens även temporärt. LÄS MER

  5. 5. ”E-lärande” som pedagogiskt arbetssätt? : En intervjustudie om lärares syn på arbetsformer för entreprenöriellt lärande.

    Magister-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Anna Johansson; [2011]
    Nyckelord :Arbetsformer; entreprenörskap; entreprenöriella egenskaper; entreprenöriellt lärande; kreativitetskapande; pedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolans tidigare år 2011 uppmanar personalen i skolan att utveckla ett entreprenöriellt förhållningssätt hos eleverna.  Skolverket menar att entreprenörskap ska löpa som en röd tråd genom hela skolan och förutsättningen är att lärarna är bekväma med begrepp som entreprenörskap och entreprenöriellt lärande. LÄS MER