Sökning: "demokratiska arbetsformer"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden demokratiska arbetsformer.

  1. 16. "De kan inte bestämma allting själva!" : En studie om grundskollärares syn på och arbete med elevinflytande i årskurs 4-6

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Bustad; [2016]
    Nyckelord :Sökord: Elevinflytande; Inflytande; Delaktighet; Demokrati; Samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Skollagen fasställer att eleverna ska ha rätt till inflytande över undervisningen och ska ges möjlighet att vara delaktiga i beslut som rör dem. Skolans mål är att varje elev ska ta ett personligt ansvar över sina studier och få förutsättningar att successivt öka sitt inflytande över sin utbildning. LÄS MER

  2. 17. Elevinflytande och demokratifostran ur ett lärarperspektiv : En jämförelse av två bild- och två svensklärares uppfattningar om elevinflytande och demokratifostran i högstadiet samt gymnasiet från ett lärandeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Karl-Johan Hedlund; [2014]
    Nyckelord :Elevinflytande; Demokratifostran; Elevdemokrati; Delaktighet; Lärande;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att beskriva och jämföra två bild- och två svensklärares inställning och tolkning på och konstruktion av elevinflytande och demokratifostran, samt skapa en förståelse för hur elevinflytande och demokratifostran kan komma till uttryck i undervisningen på en grundskola i år 7-9 och på en gymnasieskola i respektive ämne ur ett lärandeperspektiv. Frågeställningarna som besvaras är: – Vilken inställning och tolkning har lärarna av elevinflytande och demokratifostran i relation till gällande styrdokument? – Hur konstruerar lärarna elevinflytande och demokratifostran i sin undervisning? – Vilka likheter och skillnader finns det mellan lärarnas inställning och tolkning på och konstruktion av elevinflytande och demokratifostran? I uppsatsen problematiseras elevinflytande och demokratifostran utifrån lärandeteorier, teorier kring demokrati och deliberativa samtal, samt utifrån vad tidigare forskning har visat. LÄS MER

  3. 18. ”E-lärande” som pedagogiskt arbetssätt? : En intervjustudie om lärares syn på arbetsformer för entreprenöriellt lärande.

    Magister-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Anna Johansson; [2011]
    Nyckelord :Arbetsformer; entreprenörskap; entreprenöriella egenskaper; entreprenöriellt lärande; kreativitetskapande; pedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolans tidigare år 2011 uppmanar personalen i skolan att utveckla ett entreprenöriellt förhållningssätt hos eleverna.  Skolverket menar att entreprenörskap ska löpa som en röd tråd genom hela skolan och förutsättningen är att lärarna är bekväma med begrepp som entreprenörskap och entreprenöriellt lärande. LÄS MER

  4. 19. Att främja demokratiska värderingar : En studie om hur tre gymnasielärare främjar demokratiska värderingar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Johan Arnell; [2011]
    Nyckelord :samhällskunskap; gymnasiet; lärare; demokratiska värderingar; demokratiska arbetsformer; främlingsfientlighet; deliberativa samtal;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning var att undersöka vilka arbetssätt och metoder några gymnasielärare använder sig utav i sin undervisning för att främja grundläggande demokratiska värderingar. Jag har valt att genomföra en kvalitativ intervjustudie med tre gymnasielärare som undervisar i ämnet samhällskunskap. LÄS MER

  5. 20. Skolans demokratiska uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sara Mattisson; [2010]
    Nyckelord :deliberativ demokrati; deltagardemokrati; demokratiska arbetsformer; demokratiska samtal; demokratisk fostran; demokratisk kompetens; demokratiuppdrag; dialog; förankra demokrati; förmedla demokrati; läromiljö; samhällskunskap; värdegrund;

    Sammanfattning : I denna tolkande studie undersöks samhällskunskapslärares förståelse och tolkning av skolans demokratiska uppdrag på gymnasieskolan. Styrdokumenten såsom skollag, läroplaner och kursplaner i samhällskunskap ålägger skolan ett demokratiskt uppdrag, men beskriver inte hur detta ska omsättas i praktiken. LÄS MER