Sökning: "demokratiska kriterier"
Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden demokratiska kriterier.
11. Liten fot lämnar stort avtryck: En studie över Ugandas maktposition i Östafrika
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Uganda är idag inblandat i militära interventioner i såväl Somalia som Demokratiska republiken Kongo och Centralafrikanska republiken och har en aktiv säkerhetspolitisk roll i Östafrika och landets närregion. Den här uppsatsen syftar till att genom fallstudie undersöka huruvida Uganda kan klassificeras som en regional stormakt i Östafrika. LÄS MER
12. Deltagardemokrati i skolan
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete var att studera i vilken månelevinflytande implementeras utifrån gällande styrdokument för detobligatoriska skolväsendet, Lpo 94. Den övergripande problemställningen togsitt avstamp ur den demokratidebatt som följde Demokratiutredningensslutbetänkande 2000. LÄS MER
13. Medborgares stämmor om medborgarstämmor - en studie av en medborgarstämma i Lunds kommun ur ett deliberativt demokratiperspektiv
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : För att råda bot på det sjunkande politiska engagemanget introducerade Lunds kommun år 2005 medborgarstämmor som en möjlig kur och som ett led i att komplettera traditionella demokratiska former med nya. Den här uppsatsen avser undersöka medborgarnas upplevelser av en sådan medborgarstämma för att sedan sätta dessa i relation till ett identifierat deliberativt ideal. LÄS MER
14. Sverige och folkmakten - en studie av riksdagen före och efter EU-inträdet
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att empiriskt studera den svenska demokratins förändring i och med EU-inträdet. Vårt studieobjekt är riksdagen som enligt svensk grundlag skall vara folkets främsta representant. För att kunna besvara vår huvudfråga har vi valt att utgå ifrån olika demokratiteorier. LÄS MER
15. En filosofisk kritik av teorier och forskning gällande relationen mellan lärande och demokratiska arbetsformer inom svensk pedagogisk diskurs under 1990-talet och framåt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att beskriva hur den svenska pedagogiska diskursen på 90-talet och framåt ser på förhållandet mellan kunskap och demokratiska arbetsformer inom pedagogiken och utifrån ett filosofiskt perspektiv kritisera den empiri och de teorier som föreligger. För att uppnå detta syfte har ett urval av verk gjorts utifrån kriterier gällande innehåll och tillkomstperiod. LÄS MER