Sökning: "demokratiuppdrag"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade ordet demokratiuppdrag.

  1. 1. Vad säger forskning om förhållandet mellan demokrati- och kunskapsuppdraget och hur det tas till uttryck i samhällsundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Erica Sjöholm; Sabina Engstrand; [2019]
    Nyckelord :Demokratididaktik; demokratiuppdrag; kunskapsuppdrag; samhällsundervisning; skola;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att sammanställa och jämföra den systematiskt framställda kunskap som finns inom vårt problemområde för att få svar på vår frågeställning “Vad säger forskning om förhållandet mellan demokrati- och kunskapsuppdraget och hur det tas till uttryck i samhällsundervisningen?”. I vår sökprocess fann vi vetenskapliga artiklar, doktorsavhandlingar, licentiatuppsatser och böcker som innehöll relevant forskning för vårt valda fokusområde. LÄS MER

  2. 2. DEN DIGITALA FOLKHÖGSKOLAN? - En kvalitativ studie av rektorers tolkning av digitalisering i relation till folkhögskolans uppdrag

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Therese Winqwist; [2018-07-04]
    Nyckelord :digitalisering; digitaliseringsprocess; digitaliseringsstrategi; folkhögskola; folkbildning; skolledare; rektor; folkhögskolerektor; livslångt lärande;

    Sammanfattning : The focus of this Master’s thesis is on how principals at folk high schools view digitizing processes. The purpose of the study is based on an increasing demand for research within popular education (Swe folkbildning).Five principals from folk high schools have taken part in qualitative interviewing. LÄS MER

  3. 3. Samhällskunskap och medborgerliga kompetenser - En kunskapsöversikt kring demokratiuppdraget och medborgerliga kompetenser i ämnet samhällskunskap.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Pawel Pawlikowski; [2018]
    Nyckelord :Samhällskunskap; Civic education; Demokrati; Medborgerlig bildning; Medborgerliga kompetenser; Teaching methods; Undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten utgick från två frågeställningar där den första undersökte hur skolan och ämnet samhällskunskap arbetar med demokratiuppdraget som nämns i läroplanen och hur den återspeglas i forskningen. Frågan utgår från skolans demokratiuppdrag och försöker definiera vad som efterfrågas hos en demokratisk medborgare. LÄS MER

  4. 4. På tal om skolan och demokrati : Hur lärare uppfattar kopplingar mellan elevers muntlighet och skolans demokratiuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Anna Lena Ysander; [2018]
    Nyckelord :oral proficiency; Oral abilities; school s previous years; school s democracy mission; rhetoric at school; Muntlig färdighet; muntliga förmågor; skolans tidigare år; skolans demokratiuppdrag; retorik i skolan;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur lärare i grundskolans tidigare år ser på arbetet med elevernas muntliga förmågor, och då speciellt i förhållande till skolans demokratiuppdrag. Muntlig förmåga är en viktig del av de kunskaper du behöver besitta för att fungera i en demokrati. LÄS MER

  5. 5. Förskolans demokratiuppdrag i samverkan mellan förskola och hem : Möjliggörande och begränsande villkor för teacher agency

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Johansson; [2018]
    Nyckelord :approach; democracy; democratic education; collaboration; preschool; preschool-home; teaching; teacher agency; aktörskap; demokrati; demokratiuppdrag; förskola; förskola-hem; samverkan teacher agency; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om de mekanismer som ligger till grund för förskolepersonalens val och agerande, så kallad teacher agency, i relation till förskolans demokratiuppdrag i samverkan mellan förskola och hem. I studien interagerar ett ekologiskt perspektiv på teacher agency med latent innehållsanalys av fokusgruppsintervjuer. LÄS MER