Sökning: "den Autentiska läraren"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden den Autentiska läraren.
1. Könsrepresentation i läromedel för sfi : En analys av läromedel som används i sfi-undervisningen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Läromedel utgör ofta en central del av undervisningen inom svenska för invandrare. Marknaden för dessa läromedel är bred med många aktörer, men saknar granskande organ. Valet av läromedel faller därför på läraren. LÄS MER
2. Elever om moderna språk : Några elevers erfarenheter om hur man bäst lär sig tyska, franska, spanska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med min studie är att synliggöra elevers erfarenheter om vad som gör ämnet moderna språk i år 8 och 9 intressant, genom att ta reda på hur eleverna upplever sina språkstudier och studera vilka faktorer som styr deras motivation. Jag har genomfört två intervjuer med sammanlagt åtta elever i åk 8 och 9 på högstadiet. LÄS MER
3. Att skapa betydelse med vardagens texter. Betydelseskapande resurser hos kvinnor med kort studiebakgrund och inom sfi-utbildningen.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Detta examensarbete handlar om kortutbildade vuxna utan grundläggande litteracitet och hur de interagerar med och skapar mening av vardagens texter. I arbetet benämns de verktyg med vilka individerna skapar förståelse för resurser och delas efter resursmodellen (Franker 2016) in i språkliga, litteracitetsanknutna och sociokulturella resurser. LÄS MER
4. Hur levande djur i undervisningen öppnarmöjligheter för lärande : En pragmatisk kvalitativ intervjustudie med fokus på F-3lärares beskrivningar av autentisk biologiundervisning medlevande djur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Denna studie ämnar undersöka F-3 lärares syfte med autentisk biologiundervisningsom innefattar levande djur, och hur de arbetar för att främja elevers förståelse förbiologiska begrepp som kopplar till djurs livscykler. Undersökningen baseras påkvalitativa intervjuer med sju behöriga och undervisande F-3 lärare som valts utmed hjälp av snöbollsmetoden. LÄS MER
5. Att arbeta med muntlig interaktion i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att skapa förståelse för hur lärare medvetet kan arbetamed muntlig interaktion i klassrummet. Våra frågeställningar är: Hur kan lärare arbetamed muntlig interaktion i klassrummet? Hur resonerar lärarna kring muntliginteraktion? Vilken typ av frågor ställer lärarna? och Vilken typ av stöttningförekommer i undervisningen? I vår studie har vi utgått från det sociokulturellaperspektivet för lärande och från den sociala omgivningens betydelse för såväl stöttningsom kunskapsutveckling. LÄS MER