Sökning: "den demokratiska medborgaren"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden den demokratiska medborgaren.

  1. 1. Hur är den ideala medborgaren? : En studie om medborgarideal i det nationella provet i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mårten Holmström; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Samhällskunskap; medborgarideal; demokratifostran; nationella provet i samhällskunskap;

    Sammanfattning : Samhällskunskapen i den svenska skolan har en normativ uppgift i att forma morgondagens medborgare vilket gör skolämnet till ett intressant analysobjekt. Vilka medborgare man vill ha i samhället är och har länge varit en omdebatterad fråga. LÄS MER

  2. 2. Finns tid för dialog? : En studie om medborgares demokratiska position i städer som expandear

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Kristian Rosenberg; [2023]
    Nyckelord :Medborgardeltagande; Medborgardialog; demokrati; bolagisering; samhällsbyggnadsprocessen; legitimitet; exploateringsbolag; stadsbyggnadsförvaltning;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur medborgarens demokratiska position i samhällsbyggnadsprocessen påverkas beroende på valet av organisationsform i staden som expanderar. I denna studie har två städers stadsbyggnadsförvaltningar i kontrast till kommunala exploateringsbolag studerats utifrån två stadsutvecklingsprojekt. LÄS MER

  3. 3. Den demokratiska medborgaren och den kritiska medborgaren : En kvalitativ studie i samhällskunskapslärares uppfattningar om spänningen mellan värdeförmedling och kritiskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ronja Holmér; [2022]
    Nyckelord :värdetraderande uppdraget; demokratifostran; medborgarfostran; skolans demokratiuppdrag; dubbla uppdrag; kritiska uppdraget; kritiskt tänkande; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa kunskapen om hur samhällskunskapslärare uppfattar förhållandet mellan det värdetraderande uppdraget och det kritiska uppdraget i sin undervisning i demokrati, samt på det sätt vilket samhällskunskapslärare beskriver att de undervisar i demokrati utifrån dessa uppdrag. Bakgrunden till studien är att det av läroplanen framgår att skolan både ska utbilda eleverna i grundläggande demokratiska värderingar och samtidigt uppmuntra till skilda åsikter och kritiskt tänkande. LÄS MER

  4. 4. DEMOKRATI- OCH FOSTRANSUPPDRAGET

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anne-Marie Boman Wennberg; [2020-04-15]
    Nyckelord :lärarrollen; demokrati- och fostransuppdrag; likvärdighet; marknadisering; organisering; medborgerliga idealtyper; institutionella logiker;

    Sammanfattning : Syfte: Studien handlar om gymnasielärares demokratiuppdrag i den marknadsanpassade gymnasieskolan. Att fostra kunniga och ansvarstagande samhällsmedborgare är ett av utbildningsystemets primära mål. Lärare och elever styrs både medvetet och omedvetet mot olika ideal. LÄS MER

  5. 5. Den demokratiska medborgaren i läroböcker för samhällskunskap på gymnasieskolan : En kvalitativ innehållsanalys av 4 läroböcker i samhällskunskap 1a1 och 1b

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Tudeka; [2020]
    Nyckelord :demokrati; demokratisk medborgare; didaktik; gymnasieskolan; kvalitativ innehållsanalys; läromedelsanalys; medborgare; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur den demokratiska medborgaren framställs i  läroböcker för samhällskunskap på gymnasieskolan och jämföra läroböckerna för att belysa eventuella likheter och skillnader. I denna uppsats är samhällskunskap 1a1 och 1b i fokus. Skolan har i uppdrag att fostra demokratiska medborgare. LÄS MER