Sökning: "den didaktiska reliefen"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden den didaktiska reliefen.

  1. 1. Vad betyder 'snart'? : En intervjustudie om hur pedagoger förhåller sig om tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Bror Söderlund; Imani Kagermanova; [2021]
    Nyckelord :Tid; matematik; fenomenografi; kvalitativa intervjuer; förskollärare; barnskötare;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att kartlägga förskollärares och barnskötares uppfattningar om fenomenet tid, och hur de tänker kring tid i relation till undervisning i förskolan samt vilka likheter och skillnader som finns i deras uppfattningar och reflektioner kring tid. För att undersöka detta har vi använt oss av kvalitativa semi-strukturerade intervjuer som metod och utgått från fenomenografin och den didaktiska reliefen som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  2. 2. Mellan det abstrakta och konkreta : Didaktisk textanalys av autentiska planeringar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Ramquist; [2021]
    Nyckelord :planering; undervisning; förskola; didaktisk relief; tematisk textanalys;

    Sammanfattning : Undervisningsuppdraget i förskolan har förstärkts i och med den reviderade Läroplanen för förskolan (2018). Samtidigt visar tidigare forskning på brister i hur uppdraget förstås och omsätts i praktiken. LÄS MER

  3. 3. Att göra läsningen angelägen : Didaktiska möjligheter och hinder i arbetet med att väcka elevers intresse för läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Ekenhill; [2020]
    Nyckelord :didaktik; läsintresse; läslust; förskoleklass till gymnasium; förebyggande specialpedagogik; den didaktiska reliefen;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att bidra med kunskap om möjligheter och hinder i lärares arbete med att skapa läsintresse hos elever med varierad språklig bakgrund och förmåga. Tidigare forskning, internationella och nationella granskningar och rapporter påvisar en trend av ett sjunkande intresse för läsning bland våra elever och forskning kring hur trenden kan vändas efterfrågas. LÄS MER

  4. 4. Grundskollärares syn på skrivuppgifter : En intervjustudie om grundskollärares erfarenheter av arbetet med skrivande och skrivuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nadja Johansson; Linn Älvebratt; [2018]
    Nyckelord :Skrivande; skrivuppgifter; grundskolans tidigare år; lärares erfarenhet; didaktiska reliefen;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur grundskollärare arbetar med skrivande och skrivuppgifter på lågstadiet. Detta undersöker vi genom kvalitativa intervjuer med sex stycken grundskolelärare som undervisar i F-3 i svenska. LÄS MER

  5. 5. Motiv bakom läsläxor : En intervjustudie om grundskollärares erfarenheter av arbetet med läsläxor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Birck; Sara Hedström; [2018]
    Nyckelord :Litteraturdidaktik; Läsning; Grundskolans tidigare år F-3 ; Läxa;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka grundskollärares erfarenheter av arbetet med läsläxor. Frågeställningarna för studien handlar om vilka syften och motiv som framträder i lärarnas utsagor om läsläxor, hur lärarna organiserar arbetet med läsläxor avseende planering, genom- förande och uppföljning, samt vilka olika dimensioner av ämnet litteratur och läsning som framträder i deras beskrivningar av arbetet med läsläxor. LÄS MER