Sökning: "den digitala generationen"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden den digitala generationen.

  1. 1. Sociala medier och finansmarknaden : En kvantitativ studie om hur sociala medier påverkar investeringsbeslut på den svenska finansmarknaden

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :August Bång; Joel Falk; Sebastian Bonasoni; [2023]
    Nyckelord :Stocks; behavioral finance; financial market; social media.; Aktier; beteendeekonomi; finansmarknaden; sociala medier;

    Sammanfattning : Att förvalta sina tillgångar på bästa sätt för att få så hög avkastning som möjligt är alla investerares mål. Småsparare som inte besitter kunskap kan enkelt bränna sig vid investeringar. En enkel väg är därför att kika på hur andra investerar sina pengar för att sedan göra likadant. LÄS MER

  2. 2. Hur nöjda är banksektorns kunder efter lanseringen av digitala banktjänster? : En kvantitativ studie med fokus på kundnöjdhet i olika generationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alice Berntsson; Frida Sammils; [2023]
    Nyckelord :Digitalization in bank; customer satisfaction; generation theory and banking industry; Digitalisering i banker; kundnöjdhet; generationsteori och banksektorn;

    Sammanfattning : Bakgrund: Banksektorn som så många andra sektorer har omfattats av samhällets digitala resa. Resan handlar om hur det digitala har fått en allt större roll i samhället. LÄS MER

  3. 3. Finfluencers och Gen Z : En kvalitativ studie av hur finfluencers kan påverka den digitala generationens investeringsbeslut

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Felix Lindström; Wilhelm Seilitz; [2023]
    Nyckelord :Finfluencer; konsumentbeteende; influencer marketing; eWOM; Gen Z;

    Sammanfattning : I takt med att internet växer sig större och större blir influencers en del av vardagen för många unga och de inriktar sig på många olika områden. Syftet med denna studie var att undersöka hur Gen Z upplever att deras investeringsbeslut kan bli påverkade av finansiella influencers, även kallat finfluencers. LÄS MER

  4. 4. “Har man ingen smartphone är man med i B-laget” : En kvalitativ intervjustudie om äldres kulturella och sociala tillhörighet i det digitaliserade samhället.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Jesper Heljeberg; Forsell Daniel; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; Elderly adults; Social belonging; Inclusion; EICT; Medialization.; Digitalisering; Äldre; Social tillhörighet; Inkludering; EICT; Medialisering;

    Sammanfattning : På mindre än en generations livstid har Sverige gått från ett samhälle där få hade telefon i sitt hem till en totalt uppkopplad tillvaro. I det digitaliserade Sverige är tillgången till och användarkompetensen av den digitala teknologin en förutsättning för samhällsdeltagandet, vilket ofta ses som problematiskt för den äldre generationen som är den grupp som har haft svårast att anpassa sig enligt den digitala utvecklingen. LÄS MER

  5. 5. Development of a C-RAN Fronthaul Simulator

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Noel Tesfalidet; Sam Khosravi; [2023]
    Nyckelord :5G; Fronthaul; functional split; C-RAN; simulation; optimization; Digital twin; 5G; Fronthaul; funktionell uppdelning; C-RAN; simulering; optimering; Digital tvilling;

    Sammanfattning : Cellular networks have significantly transformed the way we communicate and access data and the data rates have only been increasing for the last 30 years. 5G is the current generation of cellular networks and enables faster data rates and lower latency. LÄS MER