Sökning: "den digitala klyftan"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden den digitala klyftan.

  1. 1. Facebook som bostadsplattform : studenters strategiska användning av Facebooks affordances

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Gustav Magnusson; Céline Larsson Stenman; [2024]
    Nyckelord :Facebook; student housing; Facebook Groups; Affordances; Digital footprint; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis examines how students at Lund university use Facebook as a platform for housing contracts. It explores how the affordances of Facebook facilitate or hinder the process for both students and landlords, and how they use these affordances to select accommodations and tenants. LÄS MER

  2. 2. Digital gemenskap med hjärtat i mitten : En fokusgruppsstudie om digitalisering, delaktighet och tillgänglighet för kvinnor med begränsande nack- eller ryggtillstånd

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Åsa Carbeskär; [2023]
    Nyckelord :digital participation; digital accessibility; digital inclusion; digital divide; empowerment; digital delaktighet; digital tillgänglighet; digital inklusion; digitalt klyfta; egenmakt;

    Sammanfattning : Introduktion: Digitaliseringens påverkan på samhället och individen är omfattande – samt genomsyrar samtliga dimensioner av folkhälsans bestämningsfaktorer. Därtill tillskrivs digital inkludering som en betydande social bestämningsfaktor för människors hälsa. LÄS MER

  3. 3. Digitalisering och lärande : En kvalitativ studie om teknologins inverkan på̊ läs-och skrivinlärning inom svenskämnet i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Noor Polus; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; integration; läs-och skrivinlärning; lärarroll; lärarutbildning; årskurs 3.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka integrationen av digitala verktyg i läs-och skrivundervisningen och på vilket sätt dessa verktyg kan påverka elevers läs-och skrivinlärning i årskurs 3. För att uppnå detta genomfördes intervjuer med ett antal lärare, vars erfarenheter och åsikter analyserades. LÄS MER

  4. 4. Bank-Id, ett socialt exkluderande verktyg bland personer över 65år? : En studie om digitalt utanförskap

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Dalya Dawit; Sabba Starborg; [2023]
    Nyckelord :Digital exclusion; Digitalization; Digital inclusion; Digital divide; Sustainability; E-identification; Bank-Id; Fredja-ID; IKT; Digitalt utanförskap; Digitalisering; Digital delaktighet; Digital ojäm-likhet; Hållbarhet; E-legitimation; Bank-ID; Freja-ID; IKT;

    Sammanfattning : Digitization is shaping society, services that were previously handled analogically are now managed digitally. The COVID-19 pandemic has acted as a catalyst for the increasing use of digital services. This has contributed to the digital divide between individuals who can access digital services and those who cannot. LÄS MER

  5. 5. Folkbibliotek och digital delaktighet : En programteoretisk analys

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Johannes Larsson; Federico Matarrelli; [2023]
    Nyckelord :Digital delaktighet; digitala klyftan; folkbibliotek; programteori;

    Sammanfattning : Att besitta goda digitala färdigheter blir en allt viktigare förutsättning för att både kunna vara aktiv och delta i ett demokratiskt samhälle samt klara vardagsnära sysslor. Biblioteket har i många fall kommit att bli en plats som både erbjuder digitala verktyg men också där man kan få hjälp med frågor av digital karaktär. LÄS MER