Sökning: "den ekologiska dimensionen"

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden den ekologiska dimensionen.

  1. 1. TEKNOLOGI OCH HÅLLBARUTVECKLING I SAMKLANG : En fallstudie av Trafikverkets och Region Stockholms infrastrukturutveckling

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Simon Lindholm; Mattias Prasitsom Edin; [2024]
    Nyckelord :Teknologisk innovation; Ekologisk modernisering; Transportinfrastruktur; Ekologisk hållbarhet; Stadsekologi;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka vad för roll olika teknologiska innovationer har haft för Region Stockholm och Trafikverkets infrastrukturplanering, samt vad för slags möjligheter och utmaningar som kan tänkas uppstå i och med detta. Uppsatsen är geografiskt avgränsad till Stockholmsregionen med fokus på den ekologiska dimensionen inom hållbar utveckling. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar av att använda utomhusmiljön som plats för lärande om och för hållbar utveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk medvetenhet; Hållbar utveckling; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om pedagogers uppfattningar av att skapa ett växande intresse om hållbar utveckling hos barn samt hur de ser på att använda sig av utomhusmiljön som plats för lärande. Studien bygger på en kvalitativ ansats där sex verksamma pedagoger i förskolan har intervjuats med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. En kvantitativ studie om lärarperspektiv på undervisning för hållbar utveckling i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Johansson; Anna Samberg; [2023]
    Nyckelord :Education for sustainable development; primary school; literacy; ESD teachers.; hållbar utveckling; lågstadiet.;

    Sammanfattning : Arbetet är skrivet i syfte att undersöka hur lärare undervisar i hållbar utveckling i lågstadiet med fokus på miljöfrågor. Undersökningen utgår från frågor om vilket undervisningsinnehåll lärare väljer för att undervisa i området för hållbar utveckling i lågstadiet och vilken undervisning lärare upplever sig ha förmåga att bedriva inom hållbar utveckling i lågstadiet. LÄS MER

  4. 4. Den hållbara utvecklingens utevistelse : En studie om hur förskollärare konstruerar undervisning av hållbar utveckling i en utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Nina Wennberg; Sandra Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förskola; undervisning; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera hur förskollärare konstruerar undervisning inom hållbar utveckling utomhus. Studien utgår från en socialkonstruktionistisk teori och en kvalitativ metod där datainsamlingen skedde genom intervjuer med fyra förskollärare från olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling inom NPI-process : fokus på koldioxidutsläpp och CSR

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sahar Jorat Hashemi; Jessica Popiel; Felix Rönn; [2022]
    Nyckelord :NPI; carbon dioxide emissions; sustainability; CSR; transportation; NPI; hållbarhet; koldioxidutsläpp; CSR; transport;

    Sammanfattning : I dagsläget står industrier för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp när det kommer till koldioxidutsläpp. I samband med koldioxidutsläppen från industrin tillkommer utsläpp från samtliga transporter. Ericsson har som mål att gemensamt bli CO2-neutrala inom år 2030 för att vidare ha noll koldioxidutsläpp år 2040. LÄS MER