Sökning: "den estetiska rummet"

Visar resultat 11 - 15 av 43 uppsatser innehållade orden den estetiska rummet.

  1. 11. Semiotiska resurser i ensembleundervisning på det estetiska programmet med inriktning musik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Linnéa Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Socialsemiotik; semiotiska resurser; ensembleundervisning;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar till att synliggöra vilka semiotiska resurser musiklärare i ensemble på det estetiska programmet beskriver att de använder och hur resurserna används. Den ena frågeställningen är följande: vilka semiotiska resurser beskriver musiklärare att de använder i ensemble i arbetsprocessen av ett arbetsområde: uppstart av ny låt, arbete med låt och redovisning av låt? Den andra frågeställningen är: hur beskriver musiklärare i ensemble att de använder semiotiska resurser i arbetsprocessen av ett arbetsområde: uppstart av ny låt, arbete med låt och redovisning av låt? För att undersöka detta används semiotiska resurser som teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 12. Miljön - den tredje pedagogen : En studie om förskolerummets kommunikativa förmåga

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Madelene Hellström; [2020]
    Nyckelord :informationsdesign; rumslig gestaltning; lärmiljö; zonindelning; färgkodning;

    Sammanfattning : Miljön – den tredje pedagogen är ett examenarbete på grundnivå i Informationsdesign med inriktning Rumslig gestaltning. Arbetet syftar till att ge ett konceptuellt gestaltningsförslag på hur man med hjälp av genomtänkt placering på material och föremål, färgkodning och zonindelning kan förstärka ett förskolerums kommunikativa förmåga när det kommer till att informera barnen angående vilka aktiviteter och valmöjligheter ett rum erbjuder, med fokus på aktiviteter inom estetiska skapande så som att måla, teckna, pyssla, pärla med mera. LÄS MER

  3. 13. PANDEMINS MELODI : En studie om musikundervisning i den svenska gymnasieskolan under covid-19

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Amanda Lindberg; Joakim Pettersson; [2020]
    Nyckelord :onlineundervisning; distansundervisning; musikdidaktik; ensemble; körsång; digitala verktyg; musikundervisning; gymnasiet; estetiska programmet;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur omställningen från fysiskt förlagd musikundervisning till onlinebaserad musikundervisning under vårterminen 2020 orsakad av covid-19 påverkade gymnasieelevers förutsättningar för lärande samt gymnasielärares förutsättningar att undervisa i musikämnet. Studien är avgränsad till att undersöka kursen “ensemble med körsång” på estetiska programmet i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 14. RUM & UNDERVISNING : Om rummets påverkan på undervisningen i en av Stockholm stads konceptskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Erik Rosshagen; [2020]
    Nyckelord :Rumssyntax; rumslig konfiguration; pedagogisk kod; bild; slöjd;

    Sammanfattning : Studien syftar till en kritisk reflektion över det fysiska rummets betydelse för undervisningen i en grundskola med ett särskilt fokus på ämnena bild och slöjd. Fallstudien genomfördes på Johan Skytteskolan, en skola som byggts i enlighet med Stockholms stads koncept för skolbyggnader. LÄS MER

  5. 15. Monumentala kunskaper : -En undersökning av ett designmoment i en kurs i estetisk verksamhet på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Anna Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Visual communication; interactivity; artistic practices; democracy; public space; image and design.; Visuell Kommunikation; interaktivitet; konstnärliga praktiker; demokrati; offentliga rummet; bild och design;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie vars syfte är att synliggöra huruvida bild och designpraktiker kan skapa förutsättningar för mellanrumskunskaper som undersöker, leker och plockar upp meningar i ett icke-vetande. Syftet är också att synliggöra elevernas uppfattning av hur bild- och design praktiker skulle kunna vara demokratiserande som arbetsmetod för kunskapande. LÄS MER