Sökning: "den inkluderande leken"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden den inkluderande leken.

  1. 1. “Vi alla leker tillsammans, eller?” : En kvalitativ studie om hur barnen exkluderar varandra i leken, samt hur förskolepedagogerna möter barnet som exkluderas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Aldijana Batic; Sandra Thörnkvist; [2024]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; kamratkulturer; exkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barnen exkluderar varandra i den fria leken, samt hur förskolepedagogerna bemöter barnet som exkluderas i leken för att kunna skapa en inkluderande verksamhet. Mer specifikt avser studien att granska varför det förekommer att barn inte självmant kommer in i den fria leken. LÄS MER

  2. 2. "Alla barns lek ska få räknas och vara viktig" : En kvalitativ studie av förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om inkludering i lek för barn i behov av särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Fröberg; Rebecka Stenholm; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; lek; specialpedagogiska perspektiv; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om inkludering i lek för barn i behov av särskilt stöd. Vi har formulerat fyra forskningsfrågor för att uppnå syftet med studien, vilka handlar om barn i behov av särskilt stöd, inkluderande arbetssätt, utmaningar med inkludering och hur leken kan vara till hjälp. LÄS MER

  3. 3. Möjligheter och hinder för kommuner i arbetet med tillgängliga lekplatser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Therese Lagerlöf; Helena Oldén; [2023]
    Nyckelord :Accessibility; children s play; children with a disability occupational therapy; playgrounds; universal design; Arbetsterapi; barns lek; barn med funktionsnedsättning; lekplatser; tillgänglighet; universell design.;

    Sammanfattning : Introduktion: Leken är en grundläggande mänsklig rättighet för alla barn men trots det brister lekplatserna ofta i tillgängligheten för barn med funktionsnedsättning. Barn som exkluderas från lekplatser kan uppleva isolering, svårt att få vänner och blir mer beroende av vuxna i sin omgivning. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares uppfattning om inkludering i barnens fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ster Ramo; Mohamed Zahra; [2023]
    Nyckelord :Exkludering; fri lek; förskollärarnas uppfattningar och agerande; inkludering; tillträdesstrategier.;

    Sammanfattning : I denna studie är huvudsyftet att granska hur några förskollärare uppfattar begreppet inkludering och deras eget agerande för att stödja inkludering i fri lek. För att uppnå studiens syfte, grundar vi oss på följande frågor: Hur uppfattar förskollärarna begreppet inkludering i förskolans verksamhet? Hur uppfattar förskollärarna att de kan främja barns inkludering i den fria leken? Vilka möjligheter och utmaningar uppfattar förskollärarna i deras arbete för att inkludera alla barn i den fria leken? Studien bygger på barndomssociologiskt perspektiv och belyser inkludering, barnperspektiv kontra barns perspektiv, kamratkultur samt tolkande reproduktion och tillträdesstrategier. LÄS MER

  5. 5. Förskollärarens strategier att inkludera barn med språkstörning i leken : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Ringdahl; Elin Olsson; [2022]
    Nyckelord :Språkstörning; Lek; Språkutveckling; Inkludering;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare arbetar för att inkludera barn med språkstörning i leken. För att få svar på detta har vi använt oss av kvalitativa intervjuer. LÄS MER