Sökning: "den integrerade förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden den integrerade förskolan.

  1. 1. Musikens betydelse för lärande i förskolan : En intervjustudie om musik som mål och medel för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fanny Björn; Diana Roslund; [2022]
    Nyckelord :Barn; Musik; Förskola; Musicera; Musik som mål; Musik som medel; Inommusikaliskt mål; Utommusikaliskt mål;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om musikens betydelse för förskolan och vikten av att se musik som mål och medel för lärande. Studien är baserad på en kvalitativ metod och bearbetningen av empirin sker utifrån de teoretiska begreppen inommusikaliskt mål och utommusikaliskt mål. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med integration av barn med annat modersmål än svenska i förskolan. : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Bodén Maria; [2021]
    Nyckelord :children with another mother tongue; diversity; inclusion; integration.; barn med annat modersmål; inkludering; integration och mångfald.;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate and to be able to contribute with knowledgeabout preschool teachers' work with integrating children with a mother tongue other thanSwedish in preschool. To investigate how the preschool teachers work in the way ofincluding all the children. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet och samspel : Förskollärares syn på integreringen av barn med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Kaatari; Lina Ström; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskolans läroplan; förutsättningar; kodväxling; modersmål; translanguaging; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar om möjligheterna att arbeta med integrering av barn med svenska som andraspråk i verksamheten. Den metod som har använts är kvalitativa intervjuer, både enskilda- och par-intervjuer. LÄS MER

  4. 4. “Paddagogik” i förskolan : En kvalitativ studie om förskolebarns utbildning med lärplattan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Matilda Johansson; Sofie Karlsson Einarsson; [2019]
    Nyckelord :Barns lärande; Digitala verktyg; Förskola; Lärplatta; Paddagogik; Surfplatta; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att bidra med kunskap om hur lärplattan används i förskolebarns utbildning. Mot bakgrund av syftet ställs följande frågor: Hur kommer lärplattans användning till uttryck i förskolebarns utbildning? På vilket sätt kommunicerar barn sina erfarenheter av lärplattan? Teoretisk utgångspunkt för studien är det sociokulturella perspektivet vilket tar sin grund i barns erfarenheter och hur de kommuniceras. LÄS MER

  5. 5. Socialt samspel och digital teknik i förskolans undervisning : Hur förskolebarn förhandlar om teknik i en digital resa genom rymden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Robert Stenberg; Ferdous Berg; [2018]
    Nyckelord :Digital teknik; förhandling; förskola; samspel; SCOT;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och diskutera hur digital teknik och pedagogiska aktiviteter ömsesidigt konstrueras och meningsförhandlas inom ramarna för ett teknikbaserat lek- och undervisningsprojekt i förskolan. The social construction of technology (SCOT) blev en relevant teoretisk utgångspunkt för studiens syfte. LÄS MER