Sökning: "den kunniga läraren"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden den kunniga läraren.

  1. 1. Digitala broar behöver också byggas! : Om görande som närmande av elevernas digitala kultur.

    Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Julia Hellgren; [2022]
    Nyckelord :Visuell kultur; Pedagogik; Digitalt skapande; Spelkultur; Nymaterialism;

    Sammanfattning : Detta examensarbete skrevs vårterminen 2022 på institutionen för bild och slöjdpedagogik på Konstfack. Med en utgångspunkt i teorier om materialets agens och kulturella traditioner tar arbetet ann den digitala kultur som de senaste decennierna vuxit fram med ett extra fokus på skolans elever och deras fritid. LÄS MER

  2. 2. Det finns sätt som underlättar andraspråkselevers språkutveckling. : En litteraturstudie om arbetssätt som främjar andraspråkselevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Mellberg; Korkis Maria; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; andraspråkselever; språkutveckling; interaktion; stöttning; transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att lyfta fram vad tidigare forskning kommit fram till angående hur lärare kan arbeta för att hjälpa andraspråkselevers språkutveckling på bästa sätt i de tidiga skolåren. Litteraturstudien kommer dessutom att belysa vad forskningen framhåller som bra och effektiva arbetssätt när det kommer till andraspråkselevers språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Strukturerad matematikundervisning bland gymnasiesärskolans elever. : Kan det öka elevernas matematiska förmåga?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Annette Bergvall Olsson; [2016]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; funktionshinder; gymnasiesärskola; proficient teacher; taluppfattning; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning :  Syftet med detta arbete är att undersöka om de arbetsmetoder som anses vara framgångsrika vid inlärning av elevers taluppfattning hos elever inom den ordinarie grundskolan, även fungerar med elever som har bedömts ha en utvecklingsstörning och då placerats inom särskolan. I detta arbete undersöktes en elev. LÄS MER

  4. 4. Lärares och elevers uppfattningar om matvanor och hälsa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Marie Willenheimer; [2014-06-26]
    Nyckelord :Hälsa; idrottsprofil; kost; kvalitativ studie; matvanor; uppfattningar; ämnesöverskridande;

    Sammanfattning : Då det ständigt kommer nya tips om hur man skall förhålla sig till mat, måltider och kost ökar även kraven på att vi människor måste bli mer kunniga inom området så att vi lättare kan förhålla oss till all information vi möter. Genom Skolverkets kursplaner (2011a) finns det ett krav på skolan att undervisa om hälsa kopplat till matvanor. LÄS MER

  5. 5. "Min syn är att det fortfarandeförst och främst är ett praktiskt ämne" : En studie om synen på förhållandet mellan teori och praktik i ämnet idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Henrik Eriksson; [2014]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; KASAM; teori och praktik;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig emot att belysa lärare och elevers syn samt uppfattning om förhållandet mellan teori och praktik i ämnet idrott och hälsa. Två kvalitativa respondentintervjuer genomfördes med lärare på gymnasiet samt två kvalitativa gruppintervjuer med elever på gymnasiet. LÄS MER