Sökning: "den kusliga dalen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden den kusliga dalen.

  1. 1. Local collaboration in a Mixed Reality environment : Adding virtual heads to improve social presence

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Lucas Detto; [2023]
    Nyckelord :Mixed reality; Augmented reality; Social presence; Avatars; Uncanny valley; Video see-through; Blandad verklighet; Förstärkt verklighet; Social närvaro; Avatarer; Kusliga dalen; Video genomskinlig;

    Sammanfattning : This thesis investigates the use of virtual avatar heads to enhance local video see-through collaboration in a mixed reality environment. When users engage with each other using a head-mounted display, the device sits atop their head and obstructs their view, concealing their gaze and facial expressions while collaborating. LÄS MER

  2. 2. Kusliga odjur eller inbjudande varelser? : En undersökning kring manifestationen av kusliga dalen hos antropomorfiska karaktärer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emil Karlsson; Sigurd Nordberg; [2021]
    Nyckelord :Kusliga dalen; antropomorfism; karaktärsdesign; TV-spel;

    Sammanfattning : Denna studie har utgått från tidigare forskning kring antropomorfism och kusliga dalen-fenomenet. Undersökningens syfte har varit att utröna om fenomenet hos antropomorfiska enheter sker genom kategoriseringssvårighet eller genom realisminkonsekvens. Den har även undersökt vilka fysiska drag och vilka djurarter som orsakar effekten mest. LÄS MER

  3. 3. Att animera med stil : Hur graden av en animationsstilisering påverkar tolkningen av 3D-modellerade karaktärer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Olov Skiöld; [2021]
    Nyckelord :Animation; 3D; Kusliga Dalen; Realism; Stilisering;

    Sammanfattning : Detta arbete utforskar hur två olika 3D-animerade karaktärer upplevs baserat på hur den visuella stilen blandas med animationsstilen, och ifall en sådan blandning kan orsaka negativa intryck. För att besvara detta har en realistisk och en stiliserad 3D-modell animerats i både sina egna och den andras animationsstil. LÄS MER

  4. 4. Realistiskt eller överdrivet? : En studie om uncanny valley i animerad film

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :My Helmisaari; Tintin Torin; [2019]
    Nyckelord :Animation; Uncanny Valley; Empati; Film.;

    Sammanfattning : Till följd av snabba framsteg inom animeringsteknik har möjligheten att skapa realistiska datorgenererade karaktärer resulterat i att fenomenet uncanny valley eller på svenska kusliga dalen, som tidigare endast nämnts i samband med robotik, också visat sig existera i animerad film. Uncanny valley beskriver den subjektiva punkten när en virtuell karaktär uppfattas för realistisk eller människolik vilket leder till att den emotionella responsen hos betraktaren blir negativ istället för empatisk och engagerande. LÄS MER

  5. 5. What’s up AI?! : En undersökning kring människoliknande beteende hos chatbotar och dess påverkan på användarupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Nina Svenningsson; [2019]
    Nyckelord :Chatbot; AI; User experience; Uncanny valley; Humanness; UX-design; Conversation design; Chatbot; AI; Användarupplevelse; Uncanny valley; Kusliga dalen; Människolikhet; UX-design; Konversationsdesign;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) sprider sig genom samhället och används mer och mer inom flera olika områden. Chatbotar är en populär form av social AI som använder sig av naturligt språk för att kommunicera med användare. Det finns olika åsikter kring huruvida en chatbot ska prata och bete sig människolikt eller inte. LÄS MER