Sökning: "den lärande organisationen"

Visar resultat 1 - 5 av 437 uppsatser innehållade orden den lärande organisationen.

  1. 1. KOLLEGA, PEDAGOG ELLER EXPERT - vad förväntas av en superanvändare?

    Master-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Charlotte Eliasson; [2019-11-06]
    Nyckelord :Superanvändare; PCK; novis; expert; implementering; slutanvändare; IT-stöd; utbildning;

    Sammanfattning : The study has followed the initiation of the implementation process of a new ITsupport at three municipal high schools with a focus on the role of super-users inand for the implementation. Through a method triangulation consisting of interviews,surveys and observations, the organisation's and end-users' expectations ofthe super-users, who the super-users are and which preconditions they have beenprovided with, have been examined with the aim of answering the main question:How do the competencies and characteristics of the super-users respond to the expectationsof the organisation and the end-users and the given framework?This has been accomplished on the basis of a theoretical framework consisting ofDreyfus' theories of familiarity levels and a questioning of them, theories aboutPCK, collegiate learning and, above all, a definition and presentation of the superuserconcept. LÄS MER

  2. 2. Skolans om lärande organisation : En studie   av PRIO och dess effekter i ett hållbart utvecklingsarbete

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Cecilia Lööf-Mahler; [2019]
    Nyckelord :Learning organization; PRIO; quality development; improvement in education; implementation; leadership; school; Lärande organisation; PRIO; kvalitetsutveckling; kvalitetsledning; utvecklingsarbete; skolutveckling; implementering; ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utveckla mer kunskap kring skolan som lärande organisation. Detta gjordes genom en kvalitativ fallstudie där förbättringsprogrammet PRIO och dess effekter på utvecklingsarbetet i Landskrona stads skolor studerades. LÄS MER

  3. 3. Kunskapsöverföring som verktygför implementering avhållbarhetsarbete : En fallstudie inom järnvägsprojekt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande; KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Anna Stolpe; Jennifer Atterström; [2019]
    Nyckelord :Sustainability; railway; levels of knowledge; knowledge management; project based organizations.; Hållbarhet; järnväg; kunskapsnivåer; kunskapsöverföring; projektbaserad organisation.;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett begrepp som används frekvent i diverse sammanhang och blir allt merpopulärt . I FN:s världsomfattande Agenda 2030 beskrivs 17 globala hållbarhetsmål som ettförsök till att konkretisera vad som bör arbetas med för att skapa hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. Bedömning av kompetens i tekniska karriärspår : En fallstudie om hur föreställningar om kompetens, kompetensbedömning och karriär påverkar organisationers möjlighet att skapa inkludering och mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Caroline Bern; [2019]
    Nyckelord :career; competence; assessment of competence; processes of assessment; inclusion; diversity; karriär; kompetens; bedömning av kompetens; bedömningsprocesser; inkludering; mångfald;

    Sammanfattning : Att ha en mångfald av arbetskraft har idag blivit en viktig fråga för att kunna fånga in en mängd olika kompetenser, kunskaper och förmågor. Många företag uppmuntrar idag arbete med mångfald och inkludering eftersom de hävdar att de ökar kreativiteten och i utsträckningen vinsten för företaget. LÄS MER

  5. 5. Elevers delaktighet i matematik ur ett interaktionistiskt och intersubjektivt elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Ann Cedrenius; [2019]
    Nyckelord :delaktighet; interaktionism; intersubjektivitet; matematik
;

    Sammanfattning : Cedrenius, Ann (2019). Elevers delaktighet i matematik ur ett interaktionistiskt och intersubjektivt elevperspektiv. Speciallärarprogrammet: Matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER