Sökning: "den magiska kulan"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden den magiska kulan.

  1. 1. Textmängd, rytm och en hypotes : – En läsbarhetsanalys av Den magiska kula

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Julin; Hana Šehić; [2023]
    Nyckelord :Nivåbaserade läromedel; läsbarhet; lättläst; rytm; textmängd; syntaktiska meningar; tidig läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera det nivåbaserade läromedlet Den magiska kulan som är avsett för årskurs ett. Undersökningen bygger på en analys av progression mellan och inom de olika nivåerna och har fokus på läsbarhetsfaktorerna antal ord, meningar, långa ord samt rytm. LÄS MER

  2. 2. Hur talar lärarhandledningarna tilllärare och elever? : – Kompositioner och relationer i skolämnet svenska med inriktning årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Hemmingsson; Ebba Vikman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka olika möjliga användningar som framkommer i lärarhandledningar för ämnet svenska i årskurs 1. Två lärarhandledningar analyserades, Den magiska kulan (Felth Sjölund et al., 2011) och Livet i bokstavslandet (Alatalo, 2018). LÄS MER

  3. 3. Perspektiv på flerspråkighet : – En studie om läsbarhet för flerspråkiga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Amanda Arvidsson; Sofie Wallin; [2022]
    Nyckelord :Läsbarhet; läromedel; flerspråkighet; systematisk funktionell grammatik; funktionell analys; Mysterier på äppelstigen; Magiska kulan;

    Sammanfattning : I denna uppsats har vi genom en komparativ kvalitativ metod granskat läromedel som utformats för läsinlärning och är publicerade med ett spann på nio år. Materialet avser böckerna Mysterier på äppelstigen (2020) och Den magiska kulan (2011). LÄS MER

  4. 4. Att läsa ord och bild : Läsförståelse genom ord, bild och mentalisering – en läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Fällman; [2022]
    Nyckelord :Reading comprehension; expanded text concept; intermediality; theory of mind; textbook; Läsförståelse; vidgat textbegrepp; intermedialitet; mentalisering; läsebok;

    Sammanfattning : I skolans läseböcker används ofta bilder som stöd för läsningen. Men om bilder kräver att läsaren förstår bildkaraktärers sinnestillstånd riskerar de att hindra läsförståelsen hos elever med outvecklad mentaliseringsförmåga, vilka kan finnas bland exempelvis barn med autismspektrumtillstånd. LÄS MER

  5. 5. Högpresterande elevers läsutveckling i årskurs 1 : En lärarcentrerad studie från ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jessica Graae; [2021]
    Nyckelord :High-achieving students; reading development; year 1; teacher-centered study; sociocultural perspective; Högpresterande elever; läsutveckling; årskurs 1; lärarcentrerad studie; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien behandlar ämnet högpresterande elevers läsutveckling i årskurs 1 ur ettlärarperspektiv där den teoretiska förankringen är det sociokulturella perspektivet.Det finns lite forskning kring ämnet, och det som behandlas är oftast elever mellan5–8 års ålder och forskningen är oftast fokuserad ur ett elevperspektiv. LÄS MER