Sökning: "den nya generationens arbetskraft"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden den nya generationens arbetskraft.

  1. 1. Vem utspelar sig The War for Talent egentligen för? : En kritisk diskursanalys av konstruktionerna av millennials och av begreppet talang

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Theofanis Iliadis; [2020]
    Nyckelord :Millennials; Talent Management; The War for Talent; Critical discourse analysis; Millennials; Talent Management; The War for Talent; Kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Faktumet att den föregående generationens arbetskraft pensioneras och blir substituerad av den nya millennials-generationen har lett till att företag upplever en förlust av ackumulerad kunskap och expertis. Denna förändring av arbetskraft är särskilt oroande för Professional Service Firms, eftersom deras främsta tillgång är deras medarbetare och expertisen kopplade till dem. LÄS MER

  2. 2. Framtidens medarbetare inom IT - en jämförande studie : En kvalitativ studie om kvinnors underrepresentation inom IT-branschen utifrån IT-företaget Ateas’ samt kvinnliga och manliga IT-studenters perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Idmark Ebba; Johansson Elin; [2019]
    Nyckelord :Informationsteknik; genus; employer branding; den nya generationens arbetskraft;

    Sammanfattning : IT- och tech-industrin är en bransch som i dagens arbetssamhälle eftersöker kompetent personal och i synnerhet kvinnor på grund av sin kraftiga underrepresentation inom yrket. Flera ITföretag konstaterar att IT är en bristkompetens och det krävs därmed ett utpräglat arbetssätt för att lyckas attrahera och behålla arbetstagare inom organisationen, samtidigt som det ställs högre krav på arbetsgivaren från medarbetarnas sida. LÄS MER

  3. 3. Den nya generationens preferenser för employer branding - En kvalitativ studie med kommunikationsstudenter på svenska universitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Fanny Måhlgren Radibratovic; Linnéa Berglund; [2017]
    Nyckelord :employer branding; Edwards; visualisering; extern kommunikation; sociala medier; identitet; image; CSR; visualization; external communication; social media; identity; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskapen om hur organisationer kan använda em-ployer branding i sin kommunikation för att attrahera ny talang. Tidigare forskning kring extern employer branding är huvudsakligen fokuserad på arbetskraft som redan är etablerad på arbetsmarknaden, och dessutom finns mycket få studier i en svensk kontext. LÄS MER

  4. 4. Hur behåller vi dig? - En kvalitativ studie om Generation Y:s syn på motivation i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Patricia Bäck; Erik Karhu; [2013-01-10]
    Nyckelord :Generation Y; Inre Motivation; Yttre Motivation; Motivationsfaktorer; Ledarskap;

    Sammanfattning : Studien syftar till att kartlägga vad den nya generationen, även kallad Generation Y, motiveras av i arbetslivet och om det skiljer sig mellan inre eller yttre motivationsfaktorer. Eftersom Generation Y skiljer sig från tidigare generationer finns ett behov att förstå vad som krävs för att attrahera och behålla denna unga arbetskraft. LÄS MER

  5. 5. Förskollärarstudenternas arbetsmiljö under verksamhetsförlagd utbildning : En studie med avseende att stärka Karlstad kommuns attraktionskraft gentemot den nya generationens förskollärare

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för arbetsvetenskap

    Författare :Tobias Schött; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund Arbetsmarknaden präglas av både arbetslöshet och brist på arbetskraft. Det visar sig vara så att det finns en obalans gällande efterfrågan på olika yrken. Samtidigt som det finns ett överflöd av individer med en särskild kompetens kan det alltså vara brist på individer med en annan kompetens. LÄS MER