Sökning: "den nya spellagen"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden den nya spellagen.

  1. 1. Utvecklingen av spelbolags kommunikation av CSR på Twitter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Kasper Thorslund; Leonard Broström; [2022]
    Nyckelord :CSR; marketing; gambling; spellag 2018:1138 ; Twitter; CSR; marknadsföring; omsorgsplikten; spelbolag; spellag 2018:1138 ; Twitter;

    Sammanfattning : Spelmonopolet slopades när spellag (2018:1138) trädde i kraft 2019. Nu har alla spelbolag möjlighet att ansöka om en licens för att kunna bedriva spel och marknadsföring till de svenska konsumenterna. Med denna spellag så har en mängd nya ansvar och krav tillkommit för spelbolagen. LÄS MER

  2. 2. Hämta din välkomstbonus. Men kom ihåg att spela ansvarsfullt. : En deltagande studie om hur spelbolag arbetar med sitt spelansvar mot konsumenter

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Gustav Andersson; Wilhelm Westergren; [2020]
    Nyckelord :Gambling companies; decoupling; responsible gambling; gambling law; Svenska Spel; ATG; Unibet; Spelbolag; löskoppling; spelansvar; spellag; Svenska Spel; ATG; Unibet;

    Sammanfattning : 2019 reviderades Sveriges spellag, vilket betydde att nya spelbolag kunde söka licens för att verka på den svenska spelmarknaden. Revideringen tillkom i hopp om att de spelbolag som tidigare riktat sig mot svenska konsumenter istället skulle söka licens för att verka på den svenska spelmarknaden. LÄS MER

  3. 3. Spela måttfullt -En multimodal genreanalys av nätcasinons lockelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jerry Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Sociosemiotik; multimodalitet; semiotiska resurser; genreanalys; spelreklam;

    Sammanfattning : Reklam är idag en självklar del i samhället och med teknologin som idag finns har den digitala marknadsföringen tagit en allt större plats. Ett område inom reklam som under de senaste åren ökat kraftigt är spelreklam. LÄS MER

  4. 4. På vilka sätt kan legitimitet uppnås inom en kontroversiell bransch? : CSR inom tre bettingbolag verksamma i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Katarina Peric; Erik Arnholm; [2020]
    Nyckelord :legitimacy; social responsibility; gambling company; CSR; sustainability; legitimitet; socialt ansvar; spelbolag; CSR; hållbarhet;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att ge en bild av och undersöka hur legitimitet kan uppnås i en kontroversiell bransch. Tre välkända svenska spelbolag gås systematiskt igenom och granskas för att utröna om de tar, och i så fall hur, socialt ansvar. LÄS MER

  5. 5. Förändrade spelregler på den svenska spelmarknaden : En kvalitativ studie om den nya spellagen på Svenska Spel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emelie Jakobsson; Lovisa Sigrén; [2020]
    Nyckelord :kontroversiella branscher; spelbranschen; legitimitet; legalt ansvar; CSR;

    Sammanfattning : Kontroversiella branscher har generellt sett svårigheter i att ses som legitima av intressenter. För att öka legitimiteten har det blivit vanligare att regeringar inför lagregleringar. LÄS MER