Sökning: "den pedagogiska paradoxen"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden den pedagogiska paradoxen.

  1. 1. Paradoxen av autonomi och kontroll : En studie om att arbeta och verka i en digitaliserad verksamhet, ur ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Alexandra Esberg; Frida Södergren; [2020]
    Nyckelord :Digital mognad; Digital kompetens; Digital arbetsmiljö; Ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om hur det upplevs att arbeta i en digital arbetsmiljö samt vilket ledarskap medarbetare prefererar i en digital verksamhet. För att besvara studiens syfte användes följande frågeställningar: Hur speglar medarbetarnas uppfattning om den digitala arbetsmiljön verksamhetens digitala mognad och dess betydelse för den digitala kompetensen som medarbetarna upplever sig besitta? Vilka utmaningar och möjligheter upplever medarbetare att en digital arbetsmiljö bidrar med för deras yrkesutövande? Vilken typ av ledarskap upplever medarbetarna sig vara i behov av och föredra i en digitaliserad verksamhet? Studien genomfördes med hjälp av en enkätundersökning med tio respondenter. LÄS MER

  2. 2. Självstyrt lärande i en gymnasieskola : En enkätstudie om elevers självstyrda lärande

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Charlie Cronberg; [2007]
    Nyckelord :självstyrt lärande; autonomi; problembaserat lärande; den pedagogiska paradoxen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien belyser en del av den problematik som finns med självstyrt lärande i ett institutionellt sammanhang. Studiens syfte är att undersöka och problematisera självstyrt lärande och den forskningsfråga studien besvarar är hur elever i en gymnasieklass upplever ett självstyrt lärande under en problembaserat lärande (PBL) – övning? För att besvara syftet och forskningsfrågan genomförde och analyserade jag en anonym enkätundersökning i en klass gymnasieelever som gjort en PBL – övning. LÄS MER