Sökning: "den pedagogiska samlingen i förskoleklassen"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden den pedagogiska samlingen i förskoleklassen.
1. ”Jag orkar ju inte”. En etnografisk studie om samspelets betydelse i den pedagogiska förskoleklassamlingen.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Abstract: Syftet med studien är att undersöka samspelet mellan barn och pedagoger i den pedagogiska samlingen i en förskoleklass. Dessutom är syftet att studera hur pedagogerna reflekterar över samspelet med barnen i samlingssituationen, i synnerhet när de hamnar i svå-righeter. LÄS MER
2. Delaktig eller utanför i förskoleklassen : En studie om invandrarelevers deltagande i samlingen
Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; UtbildningsvetenskapSammanfattning : I min studie har jag följt åtta elever med svenska som andraspråk genom förskoleklassen och årskurs ett. Syftet med studien har varit att söka förståelse för varför elever lyckas så olika med sin läs- och skrivinlärning trots att de får samma undervisning. LÄS MER
3. Delaktig eller utanför i förskoleklassen : En studie om invandrarelevers deltagande i samlingen
Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : I min studie har jag följt åtta elever med svenska som andraspråk genom förskoleklassen och årskurs ett. Syftet medstudien har varit att söka förståelse för varför elever lyckas så olika med sin läs- och skrivinlärning trots att de fårsamma undervisning. LÄS MER
4. Samlingen i förskoleklassen – en rutin och ett pedagogiskt verktyg.
C-uppsats,Sammanfattning : SyfteUtifrån den pedagogiska samlingen i förskoleklasser, vill vi ta reda på hur barn erfar, upplever och uttrycker sigkring samlingen. Vi vill även ta reda på om och i så fall vad barn menar att de lärt sig och om det är något deuttrycker att de vill ska förändras eller utvecklas i samlingen. LÄS MER
5. Samlingar i förskola och förskoleklass - en undersökning av hur nio lärare talar om samlingar
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Detta examensarbete fokuserar på lärarnas uppfattningar och intentioner kring samlingar i förskola och förskoleklasser. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer och har intervjuat nio lärare på nio olika förskolor och förskoleklasser. Vårt syfte har varit att studera lärarnas sätt att tala om samlingar i förskola och förskoleklass. LÄS MER