Sökning: "den professionella lärarrollen"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden den professionella lärarrollen.

  1. 1. DEMOKRATI- OCH FOSTRANSUPPDRAGET

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anne-Marie Boman Wennberg; [2020-04-15]
    Nyckelord :lärarrollen; demokrati- och fostransuppdrag; likvärdighet; marknadisering; organisering; medborgerliga idealtyper; institutionella logiker;

    Sammanfattning : Syfte: Studien handlar om gymnasielärares demokratiuppdrag i den marknadsanpassade gymnasieskolan. Att fostra kunniga och ansvarstagande samhällsmedborgare är ett av utbildningsystemets primära mål. Lärare och elever styrs både medvetet och omedvetet mot olika ideal. LÄS MER

  2. 2. En gymnasielärares arbete. En undersökning av sex gymnasielärares förhållningssätt, strategier och tillfredsställelse med arbetet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Marcus Persson; Adrian Kasperczyk; [2017]
    Nyckelord :Gymnasielärare; frontlinjebyråkrater; handlingsutrymme; lärares förhållningssätt; den professionella lärarrollen; strategier; skillnader mellan kön; skola; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur gymnasielärare i sin roll som frontlinjebyråkrater har olika förhållningssätt och utformar olika strategier för att handskas med sitt handlingsutrymme. Vi är för det första intresserade om förhållningssättet och strategierna påverkar deras tillfredsställelse med arbetet. LÄS MER

  3. 3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Lärares lärande : En etnografisk studie om utveckling av språk- ochkunskapsutvecklande arbetssätt i undervisning för nyanlända högstadieelever i ämnet biologi

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Josefin Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; nyanlända elever; biologi; naturvetenskaplig litteracitet; lärares professionella lärande;

    Sammanfattning : Studien är en etnografiskt inriktad undersökning som beskriver och analyserar tre lärares reflektioner om och tillämpning av språk- och kunskapsutvecklande aktiviteter i undervisningen av nyanlända elever i ämnet biologi. Deltagare i studien är en lärare i biologi, en studiehandledare och en lärare i svenska som andraspråk samt 14 nyanlända elever. LÄS MER

  4. 4. Hur inverkar tron? En intervjuundersökning om blivande lärare och religion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Kristian Tyrberg; [2014-01-21]
    Nyckelord :lärarstudenter; troende; icke-konfessionell undervisning; sekularisering;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur blivande lärare i religionskunskap som själva var troende eller icke-troende såg på sin egen roll som lärare i den icke-konfessionella skolan. Utifrån syftet formulerades tre frågor. LÄS MER

  5. 5. "Det är inte bara hur dom undervisar utan hur dom är mot elever också" : en kvalitativ fokusgrupsstudie om hur elever i årskurs 9 uppfattar en bra lärare

    Magister-uppsats, Sektionen för Lärande och Miljö

    Författare :Regitze Marcher; Anette Vinberg; [2011]
    Nyckelord :bra lärare; relationer; elevsyn; lärare-elevrelation; barns perspektiv; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att undersöka hur elever i årskurs 9 uppfattar en bra lärare. Litteraturgenomgången behandlar relationer i skolan, deras möjligheter, komplexitet och koppling till motivation. Tidigare studier listar önskade läraregenskaper och beteenden. LÄS MER