Sökning: "den reviderade läroplanen"

Visar resultat 1 - 5 av 193 uppsatser innehållade orden den reviderade läroplanen.

  1. 1. Undervisning i förskolan. En intervjustudie av pedagogernas uppfattningar i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Rubar Saaed; Rada Nassif; [2024-02-27]
    Nyckelord :undervisning; barnsyn; kunskapssyn.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka pedagogernas olika uppfattningar kring undervisningsbegreppet utifrån den reviderade läroplanen som trädde i kraft 1 juli 2019. Samt vilka strategier använder pedagogerna för att undervisa barn i förskolan. Vidare ville vi studera pedagogernas barnsyn och kunskapssyn. LÄS MER

  2. 2. Digitalisering i förskolan - Pedagogers uppfattningar om digital teknik.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Ribarska; Martina Larsson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Pedagogers uppfattningar; läsplattor; digital teknik; lärande och utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella studien är att jämföra pedagogers olika uppfattningar och relationer till användandet av digitala verktyg i form av läsplatta på några utvalda förskolor inom Västra Götalands Län. Anledningen till den aktuella studien baseras på det som läroplanen för förskolan har som mål kring digitalisering. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Petronella Jildenfors; Wilma Jansson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; förskollärare; uppfattningar; möjligheter; utmaningar; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar. Studien motiveras utifrån en brist på tidigare forskning om vilka uppfattningar förskollärare har till digitala verktyg i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på läroplansförändringen för sexualitet, samtycke och relationer : Mer än bara en namnändring?

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Elias Sandell; [2023]
    Nyckelord :Sexualitet samtycke och relationer; naturkunskap; kollegialt arbete; ämnesövergripande arbete;

    Sammanfattning : Sexualitet, samtycke och relationer har varit en obligatorisk del av svensk undervisning länge, sedan 1955. Sedan dess har den haft många olika namn och området har fått ta större och större del av läroplanerna med tiden. LÄS MER

  5. 5. Det handlar om att förbereda barnen inför en digitaliserad värld : En fenomenografisk studie om rektorers och förskollärares uppfattningar om förskolans digitaliseringsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Stefansdotter Axelsson; Emelie Ansgarsdotter; [2023]
    Nyckelord :Adequate digital competence; didactics; digitalization; phenomenography; preeschool teacher; principal; Adekvat digital kompetens; didaktik; digitalisering; fenomenografi; förskollärare; rektor;

    Sammanfattning : När förskolans reviderade läroplan trädde i kraft år 2019 fick digitaliseringen en tydlig plats i styrdokumentet, med avsikten att barnen i förskolan ska få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens. I läroplanen framgår dock inte hur detta arbete ska gå till. LÄS MER