Sökning: "den tidiga läs- och skrivinlärningen"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden den tidiga läs- och skrivinlärningen.

  1. 1. ’’En digitaliserad läs- och skrivundervisning’’ : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter och arbetssätt med stöd av digitaliseringens påverkan i läs- och skrivinlärningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Kalikatzaros; [2022]
    Nyckelord :Grundskolan; digitala verktyg; läs- och skrivinlärning; sociokulturella perspektivet; kvalitativa metoden.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka grundskollärares upplevelser kring användandet av digitala verktyg i läs- och skrivinlärning, i ämnet Svenska. Dessutom skulle studien undersöka om de digitala verktygen ökar elevernas kunskapsutveckling vid arbete med läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  2. 2. Lärares erfarenheter av Att skriva sig till läsning : en kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Larsson; Moa Blomgren; [2022]
    Nyckelord :ASL; läs- och skrivundervisning; tangentbord; talsyntes; digital skrivning;

    Sammanfattning : Digitaliseringens utveckling har lett till att nya metoder och arbetssätt har implementerats i skolans verksamhet. Trots att tekniken medför nya arbetssätt bör lärarna kritiskt granska och ta välgrundade beslut innan de applicerar dessa i verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer och metoder för läs- och skrivinlärning i årskurs 1 : En kvalitativ studie om lärares synpunkter på främjandet av den tidiga läs- och skrivinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Erika Nordin; [2022]
    Nyckelord :Läsinlärning; Skrivinlärning; Framgångsfaktorer; Metoder; Ljudningsmetoden; Ordbildningsmetoden; Fonologisk medvetenhet; Årskurs 1; Bedömning årskurs 1; Kunskapskrav årskurs 1;

    Sammanfattning : I denna studie har åtta verksamma och behöriga lärare intervjuats om deras arbete med läs- och skrivinlärning i årskurs 1. Syftet har varit att ta reda på vilket undervisningssätt och inlärningsmetoder de förespråkar, samt vilka faktorer de anser främjar den tidiga läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  4. 4. "Bästa starten - ett annat sätt att tänka undervisning" : Utveckling av klassrumsstruktur med stöd av Elevhälsoteam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Antonsson; [2021]
    Nyckelord :Strukturerad undervisning; Inkludering; Differentiering; Reflekterade samtal; Läs- och skrivinlärning; Akademisk självbild;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera möjliga framgångsfaktorer och utmaningar i lärares och speciallärares arbeten med elevernas läs- och skrivinlärning i projektet Bästa starten. Syftet är också att undersöka hur EHT kan stödja arbetet i klassrummet samt hur speciallärares kompetens tillvaratas i projektet. LÄS MER

  5. 5. DIFFERENTIERAD LÄS OCH SKRIVINLÄRNING : Ett sätt att möta elevernas olika nivå i år ett

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jeanette Olsson; [2021]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; Individualiserad undervisning; Läsinlärning; Skrivinlärning; Kamratlärande; Kooperativtlärande;

    Sammanfattning : När elever börjar i skolan har de väldigt olika erfarenheter av språket och att läsa och skriva. I skollagen (SFS 2010:800) står det att hänsyn skall tas till elevernas olika behov. Att möta variationerna av elevernas kunskapsnivå vid skolstart blir en utmaning för de undervisande lärarna. LÄS MER