Sökning: "den tidiga läsinlärningen"

Visar resultat 11 - 15 av 49 uppsatser innehållade orden den tidiga läsinlärningen.

  1. 11. Från enskilda bokstäver till ord : En studie om lärares arbete med tidig läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofia Olsson; [2022]
    Nyckelord :Tidig läsinlärning; förskoleklass; Bornholmsmodellen; arbetssätt; läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter.;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår från att redogöra kring lärares uppfattning kring den tidiga läsinlärningen. Syftet för studien har utgått ifrån att vilja belysa lärares arbetssätt kring den tidiga läsinlärningen och hur den kan användas i förskoleklass och årskurs 1-2. LÄS MER

  2. 12. Speciallärare och specialpedagoger beskriver hur elevers språkliga svårigheter visar sig i skolsammanhang  samt vilket stöd eleverna erbjuds

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alice Larsson; Åse Leijon; [2022]
    Nyckelord :Anpassningar; Språkliga svårigheter; Språkstörning; Särskilt stöd; Tecken;

    Sammanfattning : I vår småskaliga studie med avstamp i UNICEF (2018) Barnkonventionen, UNESCO (2006) Salamancadeklarationen och Skollagen (SFS 2010:800) ger vi en inblick i vad de säger om barnens rätt till undervisning och stöd. 2019 kom ett tillägg i Skollagen för att säkerställa att elever får det stöd som de är i behov av för att nå sin proximala utvecklingsnivå. LÄS MER

  3. 13. ”När de tittar på bilden, så får de en bildlig version av texten" : En studie av bildens funktion och som didaktiskt verktyg i den tidiga läsinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Julia Assarsson; Malin Kalkemyr; [2021]
    Nyckelord :Läsning; läsundervisning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samhället värderas läsandet högt, det är “en demokratisk rättighet”. För att kunna ta del av samhället är det viktigt att vi kan läsa. Den text vi möter i olika kontexter är inte bara skriven utan består av olika modaliteter som exempelvis skriven text och bild. LÄS MER

  4. 14. Utveckling av läsflyt i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Frida Passoja; Karolin Oldén; [2021]
    Nyckelord :automatiserad läsning; grundskola; läsflyt; läsinlärning; prosodi;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har syftet att undersöka och belysa hur elevers läsflyt kan utvecklas och hur lärare i den dagliga undervisningen kan arbeta inom området. Läsflyt innefattar två huvudkomponenter, vilka utgörs av automaticitet (automatiserad läsning) och prosodi (intonation och rytm). LÄS MER

  5. 15. Sju- till nioåriga elevers tankar om den tidiga läsinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sandra Bergström; [2021]
    Nyckelord :student perspective; reading ability; reading development; reading methods; elevperspektiv; läsförmåga; läsinlärningsmetoder; läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om sju- till nioåriga elevers föreställningar om tidig läsinlärning. Studien utgår från en metodkombination där det empiriska materialet består av svar från en kvantitativ enkätundersökning varav tjugonio elever i årskurs ett och två svarat. LÄS MER