Sökning: "den tryckta texten"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden den tryckta texten.

  1. 1. Lärares syn på en digital läsundervisning : En kvalitativ studie om lärares användande av digitala verktyg och digitala texter i läsundervisningen på lågstadiet.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Brickarp; [2023]
    Nyckelord :Literacy; digital literacy; reading instruction; Läsundervisning; digitalisering; digital läsundervisning; digital text; digitala verktyg.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie berör digitala verktyg och digitala texter i svenskämnet. Med studien ämnar jag att beskriva hur digitala verktyg och digitala texter används inom den tidiga läsundervinsingenen. LÄS MER

  2. 2. En läromedelsanalys : diskurser bortom de tryckta medierna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Frida Forsman; Michelle Malmström; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; medier; digitala verktyg; vidgat textbegrepp; läromedel; läromedelsanalys; diskursanalys; svenskämnet; högstadiet; tradition;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur andra medier än den tryckta texten behandlas i läromedel för högstadiets svenskämne. Mot bakgrund av läroplansformuleringar, svenskämnestraditioner och en vidgad syn på begreppet text, där exempelvis litteratur, narrativ och sakprosa utvidgats och omfattar fler format än det tryckta, har vi valt att göra en diskursanalys där vi även applicerat en medieekologisk tolkningsram som riktar fokus mot medier och dess teknologi samt mediers historiska utveckling och påverkan av samhället. LÄS MER

  3. 3. Att läsa med öronen : Forskningsöversikt om ljudbokens effekt på läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Evelina Össmar; Sebastian Roos; [2022]
    Nyckelord :Ljudbok; Ljudböcker; Förståelse; Läsförståelse; Hörförståelse; Motivation; Ordförråd; Vokabulär; Flyt; Läsflyt; Hörflyt; Elever;

    Sammanfattning : Lärare, forskare och PISA-resultat vittnar om att ungdomar läser mindre och mindre och läsförståelsen sjunker bland elever i svensk skola. Baserat på vår tolkning av Skolverkets styrdokument genom det vidgade textbegreppet skymtas en öppning för användandet av ljudboken i undervisning. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling i NO och SO : En jämförelse av tryckta och digitala läromedel med hjälp av tre undervisningstraditioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefine Byberg; Alina Åstrand; [2021]
    Nyckelord :Den faktabaserade undervisningstraditionen; den normativa undervisningstraditionen; den pluralistiska undervisningstraditionen; hållbar utveckling; läromedel;

    Sammanfattning : Som framtida verksamma lärare har det varit intressant att undersöka hur hållbar utveckling behandlas i tryckta respektive digitala läromedel för SO-, och NO-, ämnen i mellanstadiet. För att ta reda på detta genomförde vi en läromedelsanalys av relevanta läromedel för att ta reda på vad som skiljer sig innehållsmässigt i texten utifrån de tre undervisningstraditionerna för miljö,- och hållbarhetsundervisning samt se hur stor del, procentuellt, hållbar utveckling tog upp utav det totala antalet sidor i diverse läromedel. LÄS MER

  5. 5. Är all text lika viktig? : En kvalitativ studie av lärares syn på multimodala texter i arbetet med elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Berggren; Moa Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Läsförståelse; multimodala texter; den tryckta texten; kvalitativa intervjuer; årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om lärare anser att all typ av text är lika effektiv för att öka elevers läsförståelse.  För att kunna besvara syftet formulerades följande forskningsfrågor: -Ges utrymme i undervisningen till att läsa texter i olika former, varför i så fall? -Vilka texter anser lärare är relevanta i arbetet med elevers läsförståelse och varför?-Ser lärarna multimodala texter som ett stöd för elevers läsförståelse, varför?   För att behandla våra forskningsfrågor har kvalitativa intervjuer genomförts med fyra grundskolelärare från fyra olika skolor. LÄS MER