Sökning: "den tysta läroplanen"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden den tysta läroplanen.

  1. 1. Låt maten tysta mun (…?)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Katarina Fällgren; Linn Ejerblom; [2023-12-07]
    Nyckelord :Måltidspedagogik; Pedagogisk måltid; Mellanmål Socialt lärande; Sociokulturellt lärandeperspektiv; Fritidshem;

    Sammanfattning : Mellanmålet är en återkommande aktivitet som genom historien på ett eller annat sätt funnits med primärt syfte att mätta barn från hunger. Genom denna studie vill vi däremot lyfta fram att mellanmålet har större potential än så för elevers lärande på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Handen i hantverket eller huvudet i handboken? : En historiskt förankrad läroplansstudie med Lgr 22 i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ulrika Rask; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete tar sin avstamp i starten av min lärarutbildning när jag skulle definiera slöjdbegreppet. Med detta i fokus har jag gjort en litteraturstudie där jag, med ett historiskt perspektiv, gjort en djupdykning i nuvarande läroplan, Lgr 11, samt den till hösten gällande Lgr 22. LÄS MER

  3. 3. Handen i hantverket eller huvudet i handboken? : En historiskt förankrad läroplansstudie med Lgr 22 i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ulrika Rask; [2022]
    Nyckelord :slöjd; Lgr22;

    Sammanfattning : Detta arbete tar sin avstamp i starten av min lärarutbildning när jag skulle definiera slöjdbegreppet. Med detta i fokus har jag gjort en litteraturstudie där jag, med ett historiskt perspektiv, gjort en djupdykning i nuvarande läroplan, Lgr 11, samt den till hösten gällande Lgr 22. LÄS MER

  4. 4. “Kan du bara vända sida?” Förskollärares intentioner och barns deltagande i boksamtal i förskolan Jonas Eliason

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Fanny Thorkildsen Fernandes; Jonas Eliason; [2019-10-01]
    Nyckelord :Boksamtal; intentioner; deltagande; förskola; praktik;

    Sammanfattning : Boksamtal innebär diskussioner kring en läst bok. Boksamtalet och läsning har i forskning bevisats nyttiga för barns språkliga utveckling. De har också fått förnyad aktualitet i den uppdaterade läroplanen. Trots det finns det lite forskning kring just boksamtalet i sig. LÄS MER

  5. 5. Barns ordförrådsutveckling : -en litteraturstudie om faktorer som påverkar barns ordförråd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Susanne Gårdman; Carina Blom; [2017]
    Nyckelord :Ordförråd; grundskolan; miljömässiga faktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa faktorer som påverkar barns ordförråd. För att barn ska kunna tillgodogöra sig undervisning i klassrummet är det viktigt att de har ett basordförråd som byggs ut under skoltiden. LÄS MER