Sökning: "den unga publiken"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden den unga publiken.

  1. 1. Vad är det vi gillar när vi gillar skådespeleri? Ett konstnärligt sökande efter teaterns unika potentialer som konstform

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Nikola Borggård Gavanozov; [2023-07-03]
    Nyckelord :teater; skådespeleri; scenisk gestaltning; Skådespelartekniker; Skådespelarmetoder; Kroppen; Hjärnan; Tro; Religion; Verklighetens magi;

    Sammanfattning : Med avstamp i en fråga som jag initialt formulerade Vad är det vi gillar när vi gillar skådespeleri ger jag mig ut i ett sökande efter att fånga och om möjligt med ord beskriva konstformen vi kallar skådespeleri, dess fulla potential och hur man skulle kunna gå till väga för att uppnå den. Min startpunkt i det här arbetet har varit en frustration över sakernas tillstånd och en upplevelse som scenkonstnär av att vi i det svenska teaterklimatet inte i tillräcklig grad lyckas använda oss av det där som gör just teaterrummet och teaterupplevelsen unik. LÄS MER

  2. 2. "Swipe up" för nyheter! Att nå generation Z: Interpersonella och visuella medel i nyhetsförmedlingen : En komparativ analys mellan SVT Nyheters och Aftonbladets TikTok-kanaler

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Emilie Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; generation Z; systemisk-funktionell grammatik SFG ; multimodal kommunikation; sociosemiotik; interpersonell metafunktion; interaktion; visuell framskjutenhet; grafiska element;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur SVT respektive Aftonbladet använder den sociala mediekanalen TikTok för att förmedla nyheter till ungdomar och unga vuxna. Specifikt analyseras hur programledaren (och andra aktörer) använder språkliga medel för att bygga en relation med publiken i nyhetsförmedlingen, hur grafiska element samverkar med programledaren för att skapa begriplighet och väcka intresse, samt hur SVT och Aftonbladet skiljer sig åt vad gäller relation, begriplighet och intresse i nyhetsförmedlingen på TikTok. LÄS MER

  3. 3. “Vi röstar på känsla” : Ungas politiska intresse och val av nyhetskanaler inför riksdagsvalet 2022

    L3-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Eneroth; Viktoria Vracar; [2023]
    Nyckelord :Traditionella nyhetsmedier; sociala medier; nyhetskonsumtion; användningsteorin; Cultural Studies och digital klyfta.;

    Sammanfattning : AbstractTitelsida: “Vi röstar på känsla”: Ungas politiska intresse och val av nyhetskanaler inför riksdagsvalet 2022Författare: Hanna Eneroth & Viktoria Vracar Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp Konst, kultur och kommunikation (K3)Fakulteten kultur och samhälleMalmö Universitet Handledare: Matts Skagshöj Examinator: Fredrik Edin Höstterminen 2022 Sociala medier har gjort det möjligt för människor att enklare vara en del av nyhetsdelning och att producera nyheter. Ett resultat av detta är att det finns möjligheter för var och en att influera och bli mer involverade i nyhetsförmedling, men samtidigt förekommer det risker. LÄS MER

  4. 4. Musik och sport: Med ”tro i våra hjärtan”. : En kvalitativ studie om musiken ochsupportramsornas funktion och användning i hockeysammanhang.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Linn Alsterfors; [2022]
    Nyckelord :Musik; ramsor; hockey; identitet; ljudlandskap;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen efterforskar vilken funktion och användning supportramsor och deninspelade musiken har i hockeysammanhang och för fem unga vuxna i Sverige med intresse förÖrebro hockey, som uppsatsen är avgränsad till. Studien undersöker även om musiken ellersupportramsorna kan ha en roll som identitetskonstruktörer för publiken. LÄS MER

  5. 5. För fri opinionsbildning och rättvisa val : En experimentell studie om effekten av transparensmeddelanden vid politisk reklam

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Dahlén; Tilda Oltegen; [2022]
    Nyckelord :credibility; transparency; critical thinking; influencers; political advertising; experiment; trovärdighet; transparens; kritiskt tänkande; influencers; politisk reklam; experiment;

    Sammanfattning : Influencers has developed to be our times opinion leaders and social media has become an arena for political information and discussion. In the most recent years they’ve also become an important part of our current political parties' marketing strategies. This has opened up both great opportunities as well as challenges. LÄS MER