Sökning: "den välfungerande arbetsgruppen"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden den välfungerande arbetsgruppen.

  1. 1. Existerar välfungerande arbetsgrupper i äldreomsorgen? : Fokusgruppstudie av medarbetares upplevelse i arbetsgrupper inom särskilt boende

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sophie Eriksson; [2023]
    Nyckelord :pseudo team; team; belonging; elderly care; work environment; leadership; group development; participation; pseudo team; team; tillhörighet; äldreomsorgen; arbetsmiljö; ledarskap; gupputveckling; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka arbetsgrupper inom äldreomsorgen och därmed söka kunskapi eventuella faktorer som kan eller inte kan utgöra välfungerande arbetsgrupper. Kan samma gruppinneha fler faktorer? Den tidigare forskningen visar på hälsans aspekter för den välmåendemedarbetaren samt vad som kan skapa hållbar arbetsmiljö. LÄS MER

  2. 2. Teamrollers påverkan på teamkänsla och gruppdynamik : En kvalitativ studie om Belbins rollteori

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Natalie Nibelius; Tilda Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Belbin; teamroller; gruppdynamik; team; teamkänsla; Belbins teamroller;

    Sammanfattning : Upplevelsen av att hamna i en arbetsgrupp där gruppmedlemmarna inte förstår varandra eller klarar av att samarbeta är påfrestande. Oberoende av hur mycket ansträngningar som genomförs upplevs det som att framstegen uteblir. LÄS MER

  3. 3. Upplevelser av att främja en hållbar arbetsmiljö : Att verka som chef på en vårdcentral

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Eva-Marie Vesterlund-Rundgren; Ida Öberg; [2020]
    Nyckelord :manager; health center; primary care; sustainable; work environment; chef; vårdcentral; primärvård; hållbarhet; arbetsmiljö; förutsättningar;

    Sammanfattning : Vårdcentraler är en grundpelare i dagens vård, med privata och regiondrivna aktörer. Det är chefens ansvar att främja hälsa hos medarbetare och befolkning och samtidigt balansera den egna hållbarheten. LÄS MER

  4. 4. Att bli chef över sina kollegor : Den nya rollen och konsekvenser för relationer i arbetsgruppen inom vård och omsorg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Agneta Lindkvist; Marie-Louise Viklund; [2017]
    Nyckelord :ledarskap; internrekryterad; relation; personalansvar; vård och omsorg;

    Sammanfattning : Med ett välfungerande ledarskap växer medarbetarnas respekt, förtroende och tillit för ledaren. På vilket sätt chefen rekryteras kan påverka ledarens auktoritet, legitimitet och ställning, vilka är viktiga aspekter för att utföra chefsuppdraget på ett tillfredställande sätt. LÄS MER

  5. 5. Att vara avancerad nybörjare som intensivvårdssjuksköterska-upplevelser av stress och stresshantering i sin nya roll

    Magister-uppsats,

    Författare :Rebecca Ulvinge; Farzaneh Roghayeh Yekehzare; [2015-08-04]
    Nyckelord :intensivvårdssjuksköterska; avancerad nybörjare; stress; coping;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att vara avancerad nybörjare som intensivvårdssjuksköterska innebär att utsättas för en mängd stressfaktorer som att till exempel bygga upp en ny yrkesidentitet och att finna sin plats i arbetsgruppen. Dessa stressfaktorer skall dessutom relateras med de faktorer som utmärker intensivvårdssjuksköterskans högteknologiska arbetsmiljö i ett högt tempo. LÄS MER