Sökning: "denominational teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden denominational teaching.

  1. 1. Den icke-konfessionella religionsundervisningen : En intervjustudie om gymnasielärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Annie Fiallos; [2023]
    Nyckelord :Religious Education; Non-confessional; Upper Secondary School; Diversity;

    Sammanfattning : This thesis examines non-confessional religious education and upper secondary school teachers' experiences in this context. The purpose of the study is to explore how five teachers in five different upper secondary schools in Sweden interpret and implement non-confessional principles in teaching religious studies in today's society. LÄS MER

  2. 2. Forskning om religionsundervisning i grundskolan : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alma Mattsson; Filippa Ziervogl; [2022]
    Nyckelord :religion; undervisning; religionsundervisning; sekulär; grundskola;

    Sammanfattning : Abstract In this work, ten articles will be presented where their common denominator is the curriculum in relation to the subject religion and how the subject is put into practice with a focus on the Swedish compulsory school. Text analyses have been made to distinguish the result of the various articles on which the work is based on. LÄS MER

  3. 3. "Vem bryr sig?" - om fyra förskollärares perspektiv på, och arbete med, barns andlighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jesper Blomquist; [2019]
    Nyckelord :spirituality; children; educators; preschool; strategies;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study is to investigate how educators in preschools with denominational components reflect upon, and work with children’s spirituality. In order to meet this aim, two research questions were posed concerning educators’ approach to, and teaching strategies of, children’s spirituality, and semi–structured interviews were conducted with four educators employed by preschools with denominational components. LÄS MER

  4. 4. "Religiös påverkan hör inte hemma i svensk skola" - Om möjligheten att förbjuda religiösa friskolor i ljuset av Europakonventionen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Klara Magntorn; [2019]
    Nyckelord :Folkrätt; Europakonventionen; EKMR; religiösa friskolor; konfessionella inslag; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Trots att det från politiskt håll finns en vilja att förbjuda eller begränsa förekomsten av friskolor med konfessionell inriktning råder det osäkerhet om hur en sådan lösning förhåller sig till Europakonventionen. Med en rättsdogmatisk metod ämnar denna uppsats besvara huruvida Sverige kan förbjuda konfessionella huvudmän eller på annat sätt kräva att skolväsendet ska vara fritt från konfessionella inslag utan att bryta mot sina åtaganden enligt Europakonventionen. LÄS MER

  5. 5. Svensk utbildning och islamiska traditioner : En kvalitativ studie kring konfessionalism samt muslimsk identitet på en religiös friskola i södra Sverige 

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Maryam Moshayyadi; [2017]
    Nyckelord :Confessionalism; non-denominational; education; religious schools; Muslim identity; social identity; konfessionalism; utbildning; religiös friskola; muslimsk identitet; social identitet;

    Sammanfattning : We live in a society where preconceived notions about religious schools and indoctrination are many but the rules regarding a non-denominational education are strict. It is of great importance to get a better understanding of religious schools and their effect on the pupils that attend them. LÄS MER