Sökning: "denotation konnotation bildanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden denotation konnotation bildanalys.

  1. 1. Konstnärliga uttryck på läktaren : En visuell analys av fyra tifon skapade av Hammarby IF:s supportrar under åren 2021–2023

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Cornelia Persson; [2023]
    Nyckelord :Visual culture; image analysis; tifo; supporter culture; football or soccer; Hammarby IF; Visuell kultur; bildanalys; tifo; supporterkultur; fotboll; Hammarby IF;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den konstnärliga dimensionen av supporterkulturen, med särskilt fokus på de organiserade koreografierna som äger rum på fotbollsarenor, även kända som tifon. Studien syftar till att analysera representationerna av tifon och den roll de spelar inom supporterkulturen för det svenska fotbollslaget Hammarby IF. LÄS MER

  2. 2. Slow fashion- konsumera mer för att konsumera mindre? : En semiotisk bildanalys av varumärket Djerf Avenue i relation till minimalism och slow fashion.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :mathilda blomqvist; Jennifer Rygaard; [2023]
    Nyckelord :Livsstil; minimalism; slow fashion; klädstil; konsumtion; varumärke;

    Sammanfattning : Studien “Slow fashion - konsumera mer för att konsumera mindre” undersöker hur Djerf Avenue kommunicerar varumärkesidentitet baserat på slow fashion i relation till minimalistisk livsstil på Instagram. Fast fashion innefattar, billigt producerat mode med låg kvalitet och kort levnadstid, där överkonsumtion mättar behovet av att följa trender i stunden. LÄS MER

  3. 3. En glad och grön fasad : En komparativ semiotisk analys av hur VELO nationellt och globalt kommunicerar hållbarhet på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lisa Apelgren; Andrea Olsson; [2023]
    Nyckelord :VELO; Hållbarhet; Semiotisk analys; Greenwashing; Budskapsstrategier; Instagram;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker huruvida snusvarumärket VELO som positionerar sig som hållbara förmedlar detta genom sin visuella kommunikation på Instagram. Syftet var att undersöka och jämföra hur VELO Sverige och VELO global kommunicerar hållbara budskap samt om hållbarhetsdiskursen är ett sätt för varumärket att legitimera sin verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Mamma, Pappa, Barn…? : Familjekonstellationer i barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anne-Maj Birgersson; Seda Sanlier; [2023]
    Nyckelord :barnböcker; familj; förskola; socialkonstruktionism; diskursanalys; semiotisk bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur familjekonstellationer gestaltas i barnböcker. Tolv barnböcker med varierande familjekonstellationer har analyserats. Studien utgår från socialkonstruktionism. I studien har diskursanalys av böckernas texter genomförts med begreppen diskurs, subjektsposition och utestängningsprocedur. LÄS MER

  5. 5. Bilderbokens visuella kommunikation : En kvalitativ bildanalys av bilderbokens illustrationer, om hur kroppens energiomvandling förmedlas till barn i åldrarna 1-6 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sara Flodell; [2023]
    Nyckelord :Bilderböcker. Illustrationer. Energiomvandling. Abstrakta fenomen. Visuella berättelser.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie syfter till att bidra med kunskap om hur bilderboken och dess illustrationer kan verka som ett främjande verktyg i förskollärarens arbete med kemiundervisning och kroppslig energiomvandling. Genom en kvalitativ bildanalys ur ett semiotiskt perspektiv så har denna studie hämtat sitt underlag i fyra bilderböckers illustrationer. LÄS MER