Sökning: "denotativ analys"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden denotativ analys.

  1. 1. Visuella linjer i Parasite (2019) : En form- och semiotisk analys

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sara Davidsson; [2023]
    Nyckelord :Parasite; Bong Joon-Ho; Capital; Pierre Bourdieu; Semiotics; Mise-en-scène; composition; visual lines; Parasite; Bong Joon-Ho; Kapital; Pierre Bourdieu; Semiotik; Mise-en-scène; bildkompositon; visuella linjer;

    Sammanfattning : I den här undersökningen studeras hur visuella linjer används i den sydkoreanska filmen Parasite (2019) och hur dessa tillsammans med filmens mise-en-scène och bildkomposition bidrar till att förstärka de sociala teman som finns. Detta görs genom en semiotisk- och formanalys med hjälp av filmvetenskapliga begrepp. LÄS MER

  2. 2. Öl: en analys på visuella element och dess relation till narrativ

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Hanna Jönsson; Milla Tolonen; Stina Wäppling; [2023]
    Nyckelord :Öl; Narrativ; Förpackningsdesign; Visuella element; Bildanalys; Semiotik;

    Sammanfattning : De senaste åren har man sett att marknaden för ölburkar harexploderat med dess design och allt fler mikrobryggerier harkommit ut på den svenska marknaden. Denna uppsats kommer att,ur ett designperspektiv, analysera visuella element påmikrobryggeriernas ölburkar. LÄS MER

  3. 3. Som vi brukar göra : En studie av den visuella kommunikationen av det svenska jordbruket

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Molly Wiström; [2021]
    Nyckelord :Jordbruk; lantbruk; visuell kommunikation; representation; hållbarhet; grafisk design; organmat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur Sveriges största lantbrukskooperativ kommunicerar sin verksamhet visuellt samt undersöka konsumenters uppfattning om jordbruket och jordbrukares uppfattning om hur jordbruket visualiseras. Frågorna som besvaras är: Hur framställer Sveriges största lantbrukskooperativ det svenska jordbruket i sin marknadsföring? Vilken bild har en grupp individer av det svenska jordbruket? Hur ser ett urval jordbrukare på den visuella kommunikationen som finns att tillgå om jordbruket? För att kunna besvara frågeställningarna har tre olika huvudmetoder använts i undersökningen. LÄS MER

  4. 4. Superkvinnorna : En semiotisk innehållsanalys av Andra Avenyn och Bonusfamiljen ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Beatrice Croona; Hedvig Hägglöf; [2018]
    Nyckelord :Gender; feminism; tv-series; gender roles; stereotypes; norm; Genus; feminism; tv-serier; könsroller; stereotyper; norm;

    Sammanfattning : Målet med denna studie är att med hjälp av en semiotisk innehållsanalys av två svenska tv-serier skapa medvetenhet kring genusutvecklingen. Detta genom att undersöka hur kvinnor framställs i tv-serierna Andra Avenyn och Bonusfamiljen. LÄS MER

  5. 5. Just my type of beer : - en kvalitativ fallstudie om typsnitts meningsskapande funktion

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Olivia Jonsson; Annica Olsson; [2017]
    Nyckelord :meningsskapande; representation; semiotik; semiotiska resurser; typografi;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Tidigare forskning inom typografi och typsnitt har fokuserat på dess läsbarhet, läslighet och igenkänning och har helt ignorerat typografi som ett kommunikativt meningsskapande verktyg. Ett typsnitts meningsskapande funktion är av relevans både för formgivare men också för personer som på något sätt arbetar med text och ord. LÄS MER