Sökning: "design för lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden design för lärande.

  1. 1. Ateljéns betydelse för barns lärande : En kvalitativ studie kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cornelia Harrysson; Ebba Lind; [2023]
    Nyckelord :studio; accessibility; materials; physical environment; sociocultural perspective; Reggio Emilia.; Ateljén; tillgänglighet; material; den fysiska miljön; sociokulturellt perspektiv; Reggio Emilia.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och rektorer samarbetar och resonerar kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer. De forskningsfrågor som berörs i studien är: Hur resonerar förskollärare och rektorer kring materialets tillgänglighet i utformningen av den fysiska miljön i ateljén? Och Hur ser förskollärarna och rektorerna på samarbetet kring utformningen av den fysiska miljön i ateljén? I studien användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod och studiens teoretiska ramverk är ett sociokulturellt perspektiv och rummet som den tredje pedagogen inom Reggio Emilia. LÄS MER

  2. 2. Artificiell intelligens som studieverktyg : En kvalitativ studie om hur studenter upplever att AI kan främja studieteknik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Ebba Spjutö; [2023]
    Nyckelord :Artificiell Intelligens in education; AIEd; Educational technology; Edtech; student; study techniques; Resource-based learning; Artificiell Intelligens inom utbildning; AIEd; Educational technology; Edtech; student; studieteknik; Resource-based learning;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) utvecklas inom bland annat utbildning och teknikens roll inom lärosäten diskuteras i stor utsträckning. AI och dess förmåga besitter möjlighet att leda till innovationer inom lärande och om AI används till sin fulla potential har tekniken förmåga att förstärka människans intelligens. LÄS MER

  3. 3. Global Village : Ett utvecklingsarbete av konceptet Global Village utifrån co-creation perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Rani Saad Algam Al-othmani; Sahar Mahawli; [2023]
    Nyckelord :Global Village; co-creation space; open innovation; networking; value creation; Global Village; Co-creation space; öppen innovation; nätverkande; värdeskapande;

    Sammanfattning : Oita University in Japan has created a meeting space called the Global Village that was inspired by Marshall McLuhan's (1962) theory that globalization contributes to an increased community between people from different parts of the world. It was created to increase interaction among students on campus and is intended for both international and local students. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med matematiska representationer : Hur funkar det?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Amanda Jonasson; Emma Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Learning Design Sequences; Matematik; matematiska representationer; laborativt material; transformering; formering; resurs; interaktiv process; linjär process; tecken på lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka utvecklingen av elevers förmåga att använda och transformera olika matematiska representationsformer genom att skapa en sekvens av lektioner. De matematiska representationsformerna som presenteras och analyseras i denna studie är bilder, laborativt material, text, matematiska symboler och verklighetsförankring. LÄS MER

  5. 5. Samhörighet med naturen i Virtual Reality : utforskande av upplevelser i VR utifrån ett miljö- och beteendevetenskapligt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Bente Resberg; [2022]
    Nyckelord :miljöfrågor; miljöpsykologi; Virtual Reality; immersion; multimediainlärning;

    Sammanfattning : Mänsklig aktivitet driver på förändringar som påverkar livet på jorden negativt genom ohållbara produktions- och konsumtionsmönster. Vår relation till naturen påverkar hur vi värderar naturen och ser oss själva som en del av den. Detta påverkar i sin tur hur vi förhåller oss till miljöproblem och hur vi beter oss. LÄS MER