Sökning: "design tänkande"

Visar resultat 1 - 5 av 104 uppsatser innehållade orden design tänkande.

  1. 1. Hur påverkas elevers förståelse för multiplikation av areamodeller som representation? En designstudie i en grekisk grundskola med elever i Åk 2, där undervisningsprocessen fokuserar multiplikativt tänkande samt kommutativa lagen för multiplikation

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Antelina Sema; [2024-03-04]
    Nyckelord :Multiplikativt tänkande; Areamodell för multiplikation; Kommutativa lagen; Proportionalitet;

    Sammanfattning : This design study explores the use of the area model as a representation of multiplication, providing opportunities for second school grade pupils to develop an understanding of multiplication and build multiplicative thinking. Furthermore, the study aims to give pupils the opportunity to discover the commutative law of multiplication with the help of the area model. LÄS MER

  2. 2. I sökandet efter en grundton : en reflekterande berättelse om konceptuellt tänkande inom landskapsarkitektur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Emelie Lenning; [2024]
    Nyckelord :Konceptuell landskapsarkitektur; konceptutveckling; abstraktion; mening; storytelling; estetik; designmetod; designverktyg;

    Sammanfattning : Landskapsarkitekter skulpterar, regisserar och komponerar våra livsmiljöer. Det är ett hantverk som kräver sin penna, sitt öra och ett känsligt sinne. Samtidigt befinner sig landskapsarkitekter i en kontext där en samhällelig utveckling knuffar regin in i stela processer och effektiviserade system (Bornemark 2018). LÄS MER

  3. 3. Utformning och utvärdering av laborationsmoment för stimulering av datalogiskt tänkande bland gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Yasmina Altayy; Haidi Antoun; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie, som är ett samarbete med K-ULF, syftar till att utforma ett laborationsmoment för gymnasieelever som går kursen Programmering 1 (eller motsvarande kurser), med fokus på att stimulera datalogiskt tänkande. En litteraturöversikt genomfördes för att identifiera ett relevant ramverk för att utforma laborationsmomentet inom programmering. LÄS MER

  4. 4. Fiktiv spänning : En studie om vilken typ av återkoppling designfiktioner ger vid samtal med experter inom elbranschen

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Alice Rosberg; [2023]
    Nyckelord :design fiction; critical design; forecasting; Designfiktion; tjänstedesign; framtidsforskning; designmetod;

    Sammanfattning : Med ökad användning av elektricitet av både privatpersoner och industri står Sverige inför en utmaning att täcka upp för belastningen i framtiden. Denna utmaning har i denna studie fått stå som grund för att utforska hur designfiktion kan ge återkoppling om framtida komplexa tjänstesystem. LÄS MER

  5. 5. To Activate, Expose and Elicit thinking : a three step journey Teacher actions and student thinking in 18 Swedish mathematics classrooms in upper secondary

    Master-uppsats, KTH/Lärande

    Författare :Carina Bark; [2023]
    Nyckelord :mathematical thinking; classroom observations; thinking progression; higher order thinking skills; HOTS; mathematics education; upper secondary; matematiskt tänkande; klassrumsobservationer; högre ordningens tänkande; tänkande-progression; HOTS; matematikundervisning; gymnasium;

    Sammanfattning : Today’s research, as well as current Swedish governance documents, stress the high importance of developing students’ abstract, individual and critical thinking in mathematics education. The needs for such quality thinking however stand in stark contrast to the ‘traditional mathematics education’, which cannot be expected to develop such thinking. LÄS MER