Sökning: "design-oriented perspective"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden design-oriented perspective.

  1. 1. Multimodal undervisning med lärplatta ur lärarnas synvinkel. : En enkätstudie riktad mot lärare i grundskolans F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melina Madsen; [2023]
    Nyckelord :multimodal learning; tablet; learning tablet; Swedish; Swedish teaching; multimodal media; multimodality; special adaptation; promote; hinder; f-3; 4-6; compulsory school; primary school; middle school; grade 1; grade 2; grade 3; preschool class; grade 4; grade 5; grade 6; multimodalt lärande; tablet; lärplatta; svenska; svenskundervisning; multimodala medier; multimodalitet; specialanpassning; främja; hindra; f-3; 4-6; grundskola; lågstadie; mellanstadie; årskurs1; årskurs 2; årskurs 3; förskoleklass; årskurs 4; årskurs 5; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie belyser lärarnas syn på hur undervisningspraktiken och elevernas lärande påverkas av multimodal undervisning med lärplatta i svenskämnet. Föreliggande studies syfte är att skildra lärarnas syn på hur den multimodala undervisningen med lärplatta kan agera som ett hinder eller verka främjande för elevernas lärande i årskurserna F-6. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares perspektiv på hur undervisning och pedagogisk miljö kan designas : Hur barn erbjuds att skapa mening i sin kommunikation och lärprocess - ur ett multimodalt och designorienterat perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Wiesemann; Clara Fridén; [2022]
    Nyckelord :Preschool teacher; Teaching; Environment; Multimodal communication; Children’s meaning-making; Design for learning; Förskollärare; Undervisning; Miljö; Multimodal kommunikation; Barns meningsskapande; Design för lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare talar om sitt sätt att designa undervisning i förskolan för att alla barn ska erbjudas förutsättningar att delta, kommunicera och skapa mening i sina lärprocesser. Studien har som utgångspunkt att bidra med kunskap om vilka resurser förskollärare använder i sin undervisning för att kunna erbjuda alla barn meningsskapande och kommunikation. LÄS MER

  3. 3. Do you have any left? : Three triggers to persuade into sustainable behaviour within e-grocery

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Kayleigh Bishop Källberg; Zephyr Orlando Vaquez Crabtree; [2021]
    Nyckelord :E-grocery; Persuasive design; Triggers; Food waste; Ethics;

    Sammanfattning : The concern about the rising food waste has drawn the attention of policy makers around the world, from France banning supermarkets throwing away unused food, to a more global perspective, with the UN aiming to reduce food waste by 50% by 2025 (Hinckley, 2018; Valencia, 2016). As the concern about food waste increases - so does the concern about what role e-grocery will play in it. LÄS MER

  4. 4. ”Skapa världar i den digitala plattformen Green screen” : En innehållsanalys hur digitala verktyg kan användas i förskolan utifrån en pedagogisk tidning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Karlsson; Sara Magnusson; [2020]
    Nyckelord :Preschool; digital tools; teaching; design-oriented perspective; design for learning; content analysis; Förskola; digitala verktyg; undervisning; designorienterat perspektiv; design för lärande; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att bidra med kunskap hur digitala verktyg kan användas för barns lärande i förskolan. Med innehållsanalys som metod samt utifrån ett designorienterat perspektiv genom begreppen semiotisk resurs, iscensättning och meningspotential är avsikten att undersöka vad som kan utgöra inspiration för pedagoger när de planerar undervisning med digitala verktyg i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Exploiting mobile technology affordances to support second language students using affective learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yanwen Ma; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Self-regulated learning (SRL) which relates to challenges concerning both cognitive and affective learning domains is directly associated with students’ academic performance. It is especially critical for second language learners who need to employ SRL strategies and skills to be able to acquire the target language effectively. LÄS MER