Sökning: "design-research"

Visar resultat 1 - 5 av 248 uppsatser innehållade ordet design-research.

  1. 1. Hur påverkas elevers förståelse för multiplikation av areamodeller som representation? En designstudie i en grekisk grundskola med elever i Åk 2, där undervisningsprocessen fokuserar multiplikativt tänkande samt kommutativa lagen för multiplikation

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Antelina Sema; [2024-03-04]
    Nyckelord :Multiplikativt tänkande; Areamodell för multiplikation; Kommutativa lagen; Proportionalitet;

    Sammanfattning : This design study explores the use of the area model as a representation of multiplication, providing opportunities for second school grade pupils to develop an understanding of multiplication and build multiplicative thinking. Furthermore, the study aims to give pupils the opportunity to discover the commutative law of multiplication with the help of the area model. LÄS MER

  2. 2. Carbon Craft

    Master-uppsats, Konstfack/Industridesign

    Författare :Carl Cyrén; [2024]
    Nyckelord :Carbon fiber; glass; material research;

    Sammanfattning : This is a practice-based design research project in the fields of glass blowing and knitting. It takes its starting point in trying to combine these two crafts with an experimental approach, using carbon fiber. LÄS MER

  3. 3. Design och Utveckling Av Gränssnitt för SkiSelector

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :David Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Användarcentrerad Design; Användbarhet; Datavisualisering; Re-design; Användbarhetsdesign; Kunskapshantering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur visuell representation av en produkt kan förändras för att förbättra stödet i säljprocessen och ge beslutsstöd för kund utan expertkunskap. Detta involverar tre frågeställningar:  Vilka problem finns det med nuvarande visualisering för okunniga? Hur kan visualisering användas för att öka användarens förståelse av skidan? Hur kan visuell representation av en produkt förändras för att förbättra stödet i säljprocessen och ge beslutsstöd för kund utan expertkunskap? Studien har genomförts med användning av design reviews på användare (skidförsäljare) och företaget Elpex som tillverkar verktyget. LÄS MER

  4. 4. Exploring a Wearable Technology for Enhanced Learning : - a design concept

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Linus Thofte; [2024]
    Nyckelord :Exoskeleton; Haptics; Smart Glove; UX; Interaction Design; Embodied Music Cognition; Human-Machine Cooperation; Wearables; Learning System; Technology Matchmaking;

    Sammanfattning : This paper is an explorative interaction design study focusing on the development of a wearable device for enhanced learning of bodily skills. It uses a variation of technology scouting and matchmaking to explore possible technologies related to assistive technology for learning. LÄS MER

  5. 5. Prototyping and Evaluation of a Lightweight Simulator Concept Combining Physical and Digital Assets

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :Nicke Carlsson; Carl Månsson; [2023-09-27]
    Nyckelord :Virtual reality; extended reality; mixed reality; tactical training; simulation; combat; medical; treatment; tccc; unreal engine;

    Sammanfattning : Serious injuries often occur in high-risk environments such as warfare, urban combat, and traffic accidents. The medical proficiency of soldiers and first responders in these situations is paramount. LÄS MER