Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Icke-heteronormativitet - Lebbigt?

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Lindqvist Maja; [2023]
    Nyckelord :Normkritik; normkreativitet; barnlitteratur; HBTQ;

    Sammanfattning :   Intresset för normkritiska perspektiv ökar, något som märks i allt från ­akademi och offentlig sektor, till kultur- och näringsliv. Med detta följer ett behov av att ta utveckla metoder för att omsätta ett normkritiskt perspektiv till praktisk handling. LÄS MER

  2. 2. En inbjudan från kvinna till kvinna : En designforskning för ökad involvering av kvinnor inom kampsport

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Izabelle Nilsson; [2023]
    Nyckelord :User-centered design; co-design; product design; martial arts; woman and martial arts; norms; gender; Genus; användarcentrerad design; co-design; produktdesign; kampsport; kvinnor och kampsport; normer;

    Sammanfattning : Studien är ett examensarbete som undersöker frågeställningen: hur vi med hjälp av produktdesign kan bjuda in fler kvinnor till kampsport? Studien undersöks utifrån designteorien användarcentrerad design och inslag av metoder från co-design. Det teoretiska ramverket undersöker designteori i samband med normer, genus och kampsport samt relaterade studier om kvinnor och kampsport. LÄS MER

  3. 3. Designa en smarttelefon för äldre och ovana : Genomförande och beskrivning av processen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Madelene Kastemyr; [2023]
    Nyckelord :Design; Productdesign; Smartphone; seniors;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur produktdesign kan användas för att skapa en smarttelefon som är bättre anpassad för äldre och ovana användare med åldersrelaterade funktionsnedsättningar med genomförande och beskrivning av processen. Syftet är att visa hur processen för en produktdesigner kan se ut vid utformning av en produkt för att möta behoven hos en specifik målgrupp och bidra till att skapa tillfredsställande, anpassade och bättre produkter. LÄS MER

  4. 4. Diskussioner om våld i sociala medier - En metod för att mäta förekomsten av diskussioner om våld på olika digitala plattformar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Evelina Bisell; Kim Rosenqvist; [2023]
    Nyckelord :Text analysis; automatic detection; violence; social media; design science; method; Textanalys; automatisk detektering; våld; sociala medier; design science; metod;

    Sammanfattning : Möjligheten för individer att uttrycka sig på internet har underlättat för det fria ordet, som är en demokratisk grundsten i vårt samhälle. Baksidan av detta mynt är att alltmer våldsam radikalisering sker runt om på digitala plattformar. LÄS MER

  5. 5. Concept cartoons - ett didaktiskt verktyg för lågstadieelever : Betydelsen av designen på en Concept cartoon i synliggörande av elevers förkunskaper i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Schützer; Victoria Åberg; [2023]
    Nyckelord :Concept cartoon; Design research; Didactic tool; Visual thinking strategies; Sociocultural perspective; Concept cartoons; Design research; Didaktiskt verktyg; Visual thinking strategies; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Concept cartoons are a didactic tool, which are alike cartoons and address concepts and phenomena within the science subjects. The available Concept cartoons on the Swedish National Agency for Education's website are mainly aimed for pupils from 10 to 15 years old, however there are only a few for pupils from 7 to 9 years old. LÄS MER