Sökning: "designforskning"

Visar resultat 21 - 25 av 51 uppsatser innehållade ordet designforskning.

  1. 21. Digital design för naturvetenskapligt lärande i årskurs 6 och 7 : konceptualisering av digitalt material för att öka elevers förståelse och motivation i fysikämnet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Kajsa Engblom; Dunya Kermanj; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns det ett lägre intresse och en lägre motivationsnivå hos elever i 6:an och 7:an när det kommer till de naturvetenskapliga ämnena. Tidigare forskning beskriver att elever saknar en djupare förståelse och förmåga till problemlösning i ämnet naturvetenskap. LÄS MER

  2. 22. HealthLab: Konceptdriven designforskning om hanteringen av hälsodata : en studie om hur enskilda individer kan använda hälsodata i ett meningsfullare syfte för att optimera sin träning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Anna Welin; Sandra Melms; [2020]
    Nyckelord :Datafication; mHealth; health data; integrity; mobile application; fitness; concept driven design research; Datafiering; M-hälsa; hälsodata; integritet; mobilapplikation; fitness; konceptdriven designforskning;

    Sammanfattning : Människor använder sig allt mer av digitala hälsoplattformar, vilket gör att det genereras mängder av hälsodata från användarnas digitala aktiviteter. Syftet med detta examensarbetet är att med hjälp av en konceptdriven designforskning framställa ett designkoncept för att hantera denna stora mängd hälsodata. LÄS MER

  3. 23. Musikproduktion och Artificiell intelligens : En studie om AI som verktyg inom musikproduktion

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Pontus Berggren; [2020]
    Nyckelord :AI; Musikproduktion; Artificiell Intelligens; Jukebox AI; Google Magenta; AIVA;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur AI kan användas som verktyg inommusikproduktion. De tre program som valdes ut för undersökningen var: AIVA, GoogleAI och Jukebox. För att genomföra undersökningen har deskriptiv fallstudie valts sommetod med komplettering av autoetnografi och designforskning. LÄS MER

  4. 24. Hitta en väg till programmering : Hur kan programmering utgöra en del av matematikundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jessica Grieder; [2019]
    Nyckelord :computer programming; spatial reasoning; instructions; design principles; mathematics; programmering; rumsuppfattning; instruktioner; designprinciper; matematik;

    Sammanfattning : Sedan hösten 2018 är programmering en del av det matematiska innehållet algebra i läroplanen. Eftersom många lärare känner en osäkerhet angående matematikundervisning om programmering, finns ett behov av att veta mer om hur sådan undervisning kan se ut. LÄS MER

  5. 25. Konceptdriven designforskning för dynamisk applikationsanvändning : En studie för att främja användarupplevelsen av dynamiska applikationsförslag baserat på plats och tid

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Isak Helge; Christoffer Larsson; [2019]
    Nyckelord :User experience; app usage; Dynamic interface; Predictive app suggestions; Context-based app suggestions; Användarupplevelse; Applikationsanvändning; Dynamiskt gränssnitt; Förutsägande applikationsförslag; Kontextbaserade applikationsförslag;

    Sammanfattning : Den mobila användningen har ökat ordentligt de sista tio åren och smarttelefonen har blivit en viktig del av många människors vardag. Applikationer används i vår vardag och användningen av dessa kan reflektera vår vardag, dock så är gränssnittet på smarttelefonen statiskt och förändrar sig inte beroende på användarens plats och tid. LÄS MER