Sökning: "designpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet designpedagogik.

  1. 1. Remake design : Designexperiment med kasserade material

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Dashti CH Abdullah; [2021]
    Nyckelord :remake design; fotodokumentation; ekologi; hållbar utveckling; bild-och designpedagogik;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet behandlar hur jag har utforskat olika möjligheter att använda kasserade material för att skapa nya produkter, vilket jag kallar ”remake design”. Jag vill göra eleverna medvetna om den mängd resurser som förbrukas vid produktion av nya produkter. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhet i ämnet Design : En undersökning om hur ett hållbarhetsperspektivkan ingå i designundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Helena Romberg; [2019]
    Nyckelord :hållbar utveckling; designpedagogik; ekologi; hållbar kursplanering; läroplansteori och didaktik;

    Sammanfattning : Trots att mycket tyder på världens miljöproblematik och kan tala för relevansen att elever ska få möta och bearbeta miljöfrågor i skolan, är det enligt mig inte tillräckligt stort fokus kring detta i styrdokumenten för ämnet Design på gymnasiet. Istället är det till exempel ett stort fokus på produktutveckling, designprocessens olika delar, marknadsundersökning, idégenerering och presentation av idéer, utan ett ord om miljö, hållbarhet eller ekologi. LÄS MER

  3. 3. Klassrumsdesign för bildpedagogik : Den perfekta bildsalen, finns den?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Sofia Eklund; [2018]
    Nyckelord :bildsalens miljö; Reggio Emilia; etnografi; designpedagogik;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker Bildsalens utformning och de verksamheter som bedrivs där. Resonemang om vad vi ska kalla rummet förs. En orientering i tidigare forskning om skolmiljöer görs, med fokus på det som är relevant för just bildsalen. I uppsatsen används ett sociokulturellt perspektiv på lärande med Lev Vygotskijs teorier. LÄS MER

  4. 4. Stolen : – En designpedagogisk undersökning om det konstruerade sittandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Tytti Pietilä; [2015]
    Nyckelord :Norms; structures; constructed; sitting; design; designeducation; furniture; chair; Normer; strukturer; konstruerat; sittande; design; designpedagogik; möbel; stol;

    Sammanfattning : Stolen – en designpedagogisk undersökning om det konstruerande sittandet.The Chair - A design pedagogical study on the construction of sittingExamensarbetets frågeställning är: Går det att tänka utanför stolens ramar om man själv får bygga en efter sitt eget sittande? Syftet med studien har varit att genom designpedagogiska metoder undersöka ”sittande” och vilka tankar som finns kring sittande. LÄS MER

  5. 5. Drömrummet : Ett designpedagogisk projekt kring barns rum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Agnes Brandels; [2015]
    Nyckelord :Socialkonstruktionism; diskurs; diskursanalys; barnrummet; normer; designpedagogik; identitet; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som undersöker barns och vuxnas tankar kring barns rum, med frågan: Hur skulle barns rum utformas om barnen fick bestämma och hur tänker barnens föräldrar om utformningen? Syftet med undersökningen är att belysa barns rum hemma. Med utgångspunkt i drömrum och genom designpedagogiska workshops med vuxna och barn, undersöks miljön som skapas i barns rum och på så sätt kan också en barnrumsdiskurs utkristalliseras. LÄS MER