Sökning: "designprocesser"

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade ordet designprocesser.

  1. 1. Framgångsfaktorer för enanvändarcentrerad företagskultur : En fallstudie av hur olika faktorer påverkar enanvändarcentrerad företagskultur under en agilsystemutvecklingsprocess av digitala produkter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Malin Grandin; [2024]
    Nyckelord :UX; User experience; user centred; organization culture; UX-maturity; design; silo; agile system development; UX; användarcentrering; organisationskultur; UX-mognad; design; silo; agilsystemutveckling;

    Sammanfattning : Att involvera UX (”User Experience”) i ett tidigt skede i en agil systemutvecklingsprocess avdigitala produkter och tjänster har visat sig vara en framgångsfaktor för företag. Företag inseri allt högre grad affärsvärdet av att involvera användare. LÄS MER

  2. 2. Samskapande med AI i webbdesign : Utforskande av sätt att implementera människa-AI samarbete i en designprocess

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Hampus Jaanson; Markus Harrvik; [2023]
    Nyckelord :AI; co-design; design thinking; Human-centered design; web design; AI; design thinking; medskapande design; människocentrerad design; webbdesign;

    Sammanfattning : De senaste årens utveckling av generativ AI har fått mycket uppmärksamhet i etablerade medier och generellt i samhället, vilket bland annat har handlat om bildgenereringsverktyg. Något som det saknas tidigare forskning kring är hur text-tillbild AI kan användas inom webbdesign. LÄS MER

  3. 3. Designa för barn med barn : En undersökning och diskussion om att involvera barn i designprocesser med fokus på maktobalans mellan barn och vuxna samt barnens ålder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Matilda Wahlgren; [2023]
    Nyckelord :co-design; participatory design; design with children; design research;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate and discuss the practice of involving children in design processes, focusing on what the benefits are and which practical problems that can occur. By discussing previous research and conducting three interviews with people experienced in the field of designing together with children this paper aims to answer the question: When children participate in design processes what are the benefits, risks, and challenges? The paper concludes that many of the problems that can appear when designing with children are related to power dynamics between children and adults or to the age of the children. LÄS MER

  4. 4. Technology Acceptance for AI implementations : A case study in the Defense Industry about 3D Generative Models

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Michael Arenander; [2023]
    Nyckelord :Technology Acceptance; Artificial Intelligence; Machine Learning; 3D Generative Models; Innovation; Teknisk Acceptans; Artificiell Intelligens; Maskininlärning; 3D Generativa Modeller; Innovation;

    Sammanfattning : Advancements in Artificial Intelligence (AI), Machine Learning (ML), and Deep Learning (DL) has emerged into 3D object creation processes through the rise of 3D Generative Adversarial Networks (3D GAN). These networks contain 3D generative models capable of analyzing and constructing 3D objects. LÄS MER

  5. 5. Från ord till bild : En undersökning om artificiellintelligens som kreativ partnerinom digital bild.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Christoffer Siimon; [2023]
    Nyckelord :artificiell intelligens; digital bildproduktion; design; kreativitet; AI-drivna processer; innovation; kreativ partner; Midjourney; GPT-4; GAN;

    Sammanfattning : Denna artikel utforskar artificiell intelligens (AI) som en kreativ partner inom digitalbildproduktion och dess potential att förändra och komplettera traditionella designmetoder.Artikeln undersöker AI:s roll inom designprocessen, främst inriktat mot AI-baserade systemsom kan syntetisera visuellt material, diskuterar dess styrkor, svagheter och begränsningarsamt reflekterar över hur AI påverkar kreativitet, effektivisering och idégenerering. LÄS MER