Sökning: "designteoretisk"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet designteoretisk.
1. Deconstructing Thought Forms : Ett bokformgivningsprojekt om ett färg- och formsystem över hur tankar och känslor ser ut
Kandidat-uppsats, Konstfack/Grafisk design & illustrationSammanfattning : Ett bokformgivningsprojekt som visar färg- och formteorierna i boken Thought Forms (1905) som ett tidigt konst- och designteoretiskt verk. Boken Thought Forms (1905) av Annie Besant and C. W. Leadbeater är en teosofisk bok som presenterar ”tankeformer” som visar hur tankar och känslor ser ut för den klärvoajanta. LÄS MER
2. Bygga ett torn : en undersökning av gymnasieelevers upplevelse av ett lärande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : I svensk gymnasieskola genomfördes 2011 en omfattande reform som innehöll stora förändringar. En av dessa förändringar var ett minskat utrymme för estetiska kurser. Många gymnasieelever genomgår numera en hel utbildning utan att ha mött någon estetisk uttrycksform. LÄS MER
3. Design och meningsskapande i förskolan : En multimodal designteoretisk studie av fyra lärandesammanhang kring matematik
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Studiens syfte var att, med utgångspunkt i ett designteoretiskt multimodalt perspektiv, beskriva, analysera och tolka hur tre förskolepedagoger designar lärandesammanhang, kring ämnet matematik. Förutom detta var också syftet att få insikt om hur lärandesammanhangets design kunde förstås och tolkas i termer av lärande och meningsskapande. LÄS MER
4. ”… inte hålla på och vara kreativ.” : En studie i elevers upplevelse av media literacy - i ljuset av multimodala teorier
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka i vilken utsträckning elever på gymnasiet ser sig vara ibesittning av media literacy och hur denna förmåga till kommunikativt handlande är dembehjälplig i skolans lärmiljö. Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer vilka haranalyserats utifrån ett fenomenologiskt och hermeneutiskt perspektiv där ansatsen är att i någonmån komma nära de livsvärldar som eleverna lever och verkar i. LÄS MER
5. Representation och kommunikativ praktik på museet : En designteoretisk multimodal studie
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Studiens syfte var att utifrån ett designteoretiskt multimodalt perspektiv belysa relationen mellan å ena sidan, den kommunikativa praktiken under en skolvisning av en museiutställning och å andra sidan elevers möjligheter till deltagande och lärande. I studien användes multimodal metod för konstruktion av data; deltagande observation med fotografi, självrapportering med bilder och fokusgruppintervju. LÄS MER