Sökning: "designval"

Visar resultat 1 - 5 av 120 uppsatser innehållade ordet designval.

  1. 1. Memorability: How different design choices effect the user ́s effectivity regarding their memorability

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Ella Söderberg; [2023]
    Nyckelord :Memorability; User experience UX ; UX-design; Mental models; User errors; Usability;

    Sammanfattning : This thesis investigates if a memorability-influenced design could improve the effectivity of a user when navigating through a pharmacy webshop. This was measured by calculating the error ratio, completion time, and number of clicks when solving a task. LÄS MER

  2. 2. Skräckkaraktärers attribut : Jämförelser av obehagliga karaktärers utseende och rörelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ellen Jacobson; Alexander Svensson; [2023]
    Nyckelord :Kuslighet; Skräck; Psykologisk Skräck; Rörelser; Karaktärsdesign;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur koppling mellan rörelse och design samgår för att skapa karaktärer inom psykologisk skräck. Studien byggde på att analysera skillnaderna mellan fyra olika karaktärer inom rörelsemönster samt deras designval till karaktärernas utseende och vad som är roten till att de är obehagliga. LÄS MER

  3. 3. När figurer och flingor skapar magi : en semiotisk analys av den visuella evolutionen hos maskotar påflingförpackningar

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Aya Alazam; Alexander Horvath; Kai Persson; [2023]
    Nyckelord :Karaktärer; maskotar; semiotisk analys; förpackningsdesign; frukostflingor;

    Sammanfattning : Den här undersökningen syftar på att analysera utvecklingen avkaraktärer förekommande på flingförpackningar tillgängliga påmarknaden genom tiderna. Genom metoden semiotisk analys avden visuella framställningen av varje undersökt karaktär, ärhuvudfokuset för denna essä att svara på frågorna om vilkamönster framträder i porträtteringen av urvalet karaktärer ochvilka likheter och skillnader finns över tid. LÄS MER

  4. 4. Användarens upplevelse av dark patterns på video-shorts

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Rasmus Appelgren; Linus Ingvarsson; [2023]
    Nyckelord :Dark Patterns; Video-shorts; manipulerande design;

    Sammanfattning : Termen Dark Patterns började användas år 2012 och har sedan dess blivit ett omdebatterat ämne. Termen kan översättas till manipulerande designval som medvetet utformas för att påverka och styra användarna av applikationer, hemsidor och sociala medier. LÄS MER

  5. 5. Graph Neural Networks for Events Detection in Football

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Giovanni Castellano; [2023]
    Nyckelord :Machine Learning; Graph Neural Network; Recurrent Neural Network; Trajectory Data; Football; Events Detection; Maskininlärning; Graph Neural Network; Recurrent Neural Network; Bandata; fotboll; händelsedetektering;

    Sammanfattning : Tracab’s optical tracking system allows to track the 2-dimensional trajectories of players and ball during a football game. Using this data it is possible to train machine learning models to identify events that happen during the match. LÄS MER