Sökning: "desorganiserad anknytning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden desorganiserad anknytning.

  1. 1. Anknytning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med sex förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jenny Melin; Josefine Boberg; [2024]
    Nyckelord :Anknytning; förskollärare; trygg anknytning; relationer; omsorg; trygghet;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att diskutera och problematisera begreppet anknytning utifrån några förskollärares uppfattningar om betydelsen av anknytning mellan barn och förskollärare samt att ta reda på vilka sätt förskollärarna själva menar att de arbetar med anknytning. Den teoretiska utgångspunkten som vi följde oss av i vår studie var John Bowlbys (1907–1990) anknytningsteori. LÄS MER

  2. 2. Påverkas anknytningsbeteende hos hund av ägarens personlighet och/eller vuxna anknytningsstil?

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Andres Ellexelius; [2023]
    Nyckelord :hund-människa-interaktion; omvårdnad; vuxen anknytningsstil; personlighet; big five; ASQ; anknytningsstil; hundbeteende; antrozoologi;

    Sammanfattning : Hunden kan skapa ett band med sin djurägare som är lika unikt som viktigt. Genom evolutionära anpassningar och selektiv avel och har flera förändringar skett som förändrat hundens morfologi, anknytningssystem och belöningssystem. Ett resultat av detta är bland annat hundens förmåga att forma anknytningsband till sin djurägare. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares olika erfarenheter kring anknytning : En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amanda Andersson; Marie-Louise Larsson; [2020]
    Nyckelord :Anknytning; Förskollärare; Trygg anknytning; Trygghet; Relationer; Omsorg.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på hur förskollärare resonerar om betydelsen av anknytning mellan pedagog och barn och vilken problematik som kan uppstå om ett barn inte knyter an till någon pedagog. Den teoretiska utgångspunkten som vägledde oss i studien var John Bowlbys (1907–1990) anknytningsteori. LÄS MER

  4. 4. Från det maniska till det depressiva - och tillbaka igen En systematisk forskningsöversikt om hur föräldraförmågor och barns anknytning påverkas av bipolär sjukdom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Katherine Flood; Leila Nademi; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Bipolär sjukdom yttrar sig genom ett pendlande mellan maniska och depressiva tillstånd, och kan även innebära svårigheter i tillgodoseendet av barns behov av grundläggande omsorg. Pendlandet mellan olika tillstånd kan påverka föräldraförmågor, barns anknytning till föräldern samt barns beteenden. LÄS MER

  5. 5. Desorganiserad anknytning - finns det möjlighet till förbättring? Faktorer som kan påverka förändringsprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Julia Allard; Sandra Sellén; [2016]
    Nyckelord :Desorganiserad anknytning; Anknytningsteori; Förbättrad anknytning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka huruvida desorganiserad anknytning kan förbättras till ett organiserat anknytningsmönster samt undersöka vad som kan antas påverka processen. Studien vilar på anknytningsteorin som grund och materialet till denna teoretiskt integrativa litteraturstudie har insamlats genom ett systematisk tillvägagångssätt. LÄS MER