Sökning: "destination kvantitativ"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden destination kvantitativ.

  1. 1. DISKRIMINERINGSGRUNDERNAS ROLL FÖR UPPLEVD DISKRIMINERING

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lina Christiansson; [2023-02-06]
    Nyckelord :Diskriminering; diskrimineringslagstiftning; migration; integration paradox; acculturation; cultural fluency; politisk socialisering;

    Sammanfattning : The topic of anti-discrimination policies in European countries has gained salience due to global migration flows and Europe’s increasing importance as a destination region. However, the national anti-discrimination policies in European countries are diverse. LÄS MER

  2. 2. Värt att vara värd? : En kvantitativ studie om Mega-sport events påverkan på destinationsbild och reseintention hos svenska sportintresserade personer.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Daniel Svensson; Olle Spetz; [2022]
    Nyckelord :Mega-sport event; nation branding; destination image; push and pull factors; Mega-sport event; nation branding; destinationsbild; push och pullfaktorer;

    Sammanfattning : This study aims to create a greater understanding of how mega-sports events can be used as a means of nation branding to influence the destination image and travel intention of the host nation. In this thesis, the authors, through a deductive approach and a quantitative research strategy, conducted a survey of Swedish people interested in sports. LÄS MER

  3. 3. Resemotivet image & dess betydelse : En enkätstudie om hur resemotiv med fokus på image har en betydande roll

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Andreas Ekängen; Björn Friberg; [2021]
    Nyckelord :Image; cognitive image; affective image; WOM eWOM; Staycation; Travel motives; Image; Kognitiv image; Affektiv image; WOM eWOM; Staycation; Resemotiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att utifrån resemotivet image studera på vilka sätt image och dess indelningarutgör faktorer när turisterna väljer destination att besöka. Med ‘dess indelningar’ syftar vi till att undersöka kognitiv och affektiv image har en betydande roll för människor bosatta i Sverige när de väljer att semestra i landet. LÄS MER

  4. 4. Destination: boendesegregation? : En kvantitativ studie om samspelet mellan allmännyttan och socioekonomiska villkor i Stockholm 2007–2014

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Olivia Granström Öhman; Ella Coogan Gillinger; [2020]
    Nyckelord :Allmännyttan; ombildningar; social blandning; boendesegregering; gentrifiering;

    Sammanfattning : Sveriges bostadsmarknad har sedan 1900-talet varit i ständig förändring. I samband med politiska mål om att eliminera bostadsbristen i början av 1900-talet skapades allmännyttan, kommunalt ägda fastighetsbolag med mål att administrera och fördela hyresrätter, bygga spekulationsfritt och tillgodose bostad åt alla grupper i befolkningen. LÄS MER

  5. 5. Hälsoturism i Sverige : En kvantitativ undersökning om svenskars syn på hälsoturism

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Nevena Antonijevic; Aleksandar Milenkovic; [2020]
    Nyckelord :Health Tourism; Quality of life; Motivation; Hälsoturism; Livskvalitet; Motivation;

    Sammanfattning : At the present moment, a larger proportion of the world’s population resides in urban areas where there are both good and bad environments for health and well-being. A challenge in the rapid urbanization is the health and well-being of citizens, which has affected the trend of health tourism among tourists who want to improve and maintain their well-being. LÄS MER