Sökning: "destination strategi"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden destination strategi.

  1. 1. Sambandet mellan turism, evenemang och boendekapacitet : En kvalitativ fallstudie av evenemangstaden Östersund.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Sofia Ekeroot; Thea Konradsson; [2023]
    Nyckelord :evenemang; boendekapacitet; evenemangsturism; evenemangsportfölj; Östersund;

    Sammanfattning : Ett evenemang kan användas som ett verktyg för ökad turism bland destinationer. För att arrangera evenemang och attrahera turister krävs det att det finns boendemöjligheter på destinationen. Efterfrågan av boende på en destination varierar och evenemang är en vanlig anledning till ojämna flöden av turister. LÄS MER

  2. 2. Transit-Oriented Development som strategi i mindre tätortsutveckling : En studie av stationsnära utveckling i Kumla kommun

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Julia Jovander; [2023]
    Nyckelord :Accessibility to stations; close station development; Transit-Oriented Development; scenario method; sustainable transportations; urban development; urban development in small municipality; pedestrians; cyclists; public transport; accessibility; bicycle-based Transit-Oriented Development; Stationsnära utveckling; stationsnära lägen; Transit-Oriented Development; scenariometod; hållbara transporter; stadsutveckling; stadsutveckling i mindre kommun; fotgängare; cyklister; kollektivtrafik; fyrfältsmatris; multikriterieanalys; tillgänglighet; cykel-baserad Transit-Oriented Development;

    Sammanfattning : In this study, I have investigated the effects of station-near development in Kumla to smaller urban areas with sustainable transport. To be able to promote sustainable means of transport and station development in smaller municipalities and urban areas. LÄS MER

  3. 3. Vilka marknadsföringsstrategier är lämpliga för evenemang inom maratonlopp för att locka besökare? : En jämförande studie där en litteraturstudie framställs och jämförs med hur Stockholm Marathons aktörer arbetar med marknadsföringsstrategier för att locka besökare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Elvira Jerkovic; Petronella Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Stockholm Marathon; marathon; event; marketing strategies; visitors; tourism; sport tourism; Stockholm Marathon; maratonlopp; evenemang; event; marknadsföringsstrategier; besökare; turism; sportturism;

    Sammanfattning : Marknadsföringsstrategier är ett redskap som kan användas i flera syften av flera olika aktörer, bland annat företag, föreningar och andra verksamheter. I denna studie undersöks evenemanget Stockholm Marathon och vilka marknadsföringsstrategier deras aktörer använder i syfte att attrahera besökare till deras event för att därefter kunna sammanställa vilka marknadsföringsstrategier som är lämpliga för evenemang inom maratonlopp. LÄS MER

  4. 4. "Blott Sverige svenska krusbär har" : En kvalitativ studie om nation branding av svensk måltidskultur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Jogér Sebastian; [2022]
    Nyckelord :turism; måltidsturism; marknadsföring; måltidskultur; kultur; mat; foodie; nation branding; storytelling; profilering;

    Sammanfattning : This candidate thesis contains a qualitative study of how Sweden markets its gastronomicculture internationally through nation branding. The study was conducted through adeductive research approach. Through nation branding, Sweden has become the new, littlestar on the gastronomic world scene. LÄS MER

  5. 5. Vilka roller och intentioner har era invånare? : En studie om platsambassadörskap online

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Mia Nilsson; Emelie Hansson; Felicia Andersson; [2022]
    Nyckelord :Place branding; ambassadorship; place brand ambassador; social media; resident; brand ambassador behavior; user-generated content.; Platsvarumärke; ambassadörskap; platsvarumärkesambassadör; sociala medier; invånare; brand ambassador behavior; user-generated content.;

    Sammanfattning : Forskning visar att platsmarknadsföring som strategi används alltmer frekvent. Städer och platser uppfattas inte längre som konstanta utan befinner sig i en ständig utvecklingsprocess och behöver hanteras därefter. LÄS MER