Sökning: "det är bra med män i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden det är bra med män i förskolan.

  1. 1. "Då är det ju bra att ha en manlig arbetskamrat" : En kvalitativ studie med kvinnliga pedagoger om förväntningar på, och föreställningar om, män i förskolans verksamhet utifrån ett genusteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Yttergren; [2019]
    Nyckelord :förväntningar; genussystem; hierarkisk ordning; isärhållande; män i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med en ökad förståelse för vad män uppfattas bidra med i arbetet med barnen och i arbetslaget, och därigenom synliggöra normer om män i förskolan. Studien är kvalitativ och utfördes genom att intervjua fem kvinnliga förskollärare och två kvinnliga barnskötare från sex förskolor, varav fem kommunala och en privat förskola, i mellersta Sverige. LÄS MER

  2. 2. ”Det är bra med män i förskolan, men...”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikael Sandberg; Rasmus Olsson; [2016]
    Nyckelord :Män i förskolan; Maskulinitet; Språk; Media; Genus; Jämställdhet; Normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att granska hur manlig förskolepersonal omskrivs och debatteras i Svenska Dagbladet och Aftonbladet under tidsperioden april 2014 till april 2016. Vidare har vi undersökt på vilka sätt språkets makt och rådande normer om maskulinitet påverkar i denna granskning. LÄS MER

  3. 3. Lampan lyser på oss män : En fenomenologisk studie av mäns upplevelser av att arbeta i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ivan Hermansson; Kennet Dahlberg; [2016]
    Nyckelord :genus; fenomenologi; förskola; män; kön; misstänkliggörande;

    Sammanfattning : BakgrundFörskolläraryrket är, och har alltid varit, ett kvinnodominerat yrke. Män som ger sig in i förskolan bryter mot normer av vad som anses maskulintsamtidigt som de måste representera en slags allmän maskulinitet. LÄS MER

  4. 4. "Jag är inte en så'n som är bra på matte" : Hur faktorer i skolan kan påverka elevers matematiska subjektskapande

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Märta Sandberg Rapp; Sandra Skavén; [2016]
    Nyckelord :matematik; subjektskapande; genusstyrd; genus; kön; poststrukturalism; grundskola;

    Sammanfattning : Matematik som ämne har under lång tid uppfattats som maskulint kodat. Sådana genusstyrda föreställningar kan anses leva kvar än idag, då det efter analys av statistik framgår att de personer som väljer yrken och utbildningar som är matematikintensiva till stor del är män. LÄS MER

  5. 5. HAN, HON eller HEN

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Lena Martinelle; Charlotte Modig; [2014]
    Nyckelord :genus; könsidentitet; hen; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: I studien vill vi undersöka hur verksamma pedagoger uppfattar och förhåller sig till begreppen hen, könsidentitet och genus i förskolan.Bakgrund: Genus är ett brett ämne där förhållandet till samhället, kulturen och hur vi uppfattar och förväntar oss av män och kvinnor ställs mot varandra. LÄS MER