Sökning: "det vidgade textbegreppet"

Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade orden det vidgade textbegreppet.

  1. 1. Lärare och Filmens roll i klassrummet : En enkätundersökning av lärare och lärarstudenters inställning till filmanvändning i svenskundervisningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Markus Öhlmér; [2024]
    Nyckelord :Lärare; Lärarstudenter; Film; Undervisning; Det vidgade textbegreppet; Estetisk lärarprocess; Litteracitet; Fiktionsanvändning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärare och lärarsudenters inställning och erfarenheter med att använda filmmediet i svenskundervisningen. Dessa grupper jämförs med varandra samt med en tidigare studie för att få en bild av hur dessa inställningar har förändrats. .. LÄS MER

  2. 2. Multimodalt språkande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av digitala verktyg i språkutvecklande syfte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Kjellgren; Emelie Dahlgren; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; förskollärare; kompetens; litteracitet; multimodalitet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Under hösten 2023 framförde regeringen att det finns vetenskaplig forskning som visar att skärmar bidrar till sämre lärande hos barnen. De menar att skärmar bland annat missgynnar barns läs- och skrivkunnighet och att förskolemiljön därför bör vara skärmfri. LÄS MER

  3. 3. Star Wars och Minecraft som vägar till läsning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tanja Möller; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; läsfrämjande barn; ungdom; läsning; det vidgade textbegreppet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore how public librarians observe a gap between their work with reading promotion and the multimodal text-world of this group. How do they work to reach children and youths who don’t read, and seem to be occupied with videogames, social media and movies. Can they use multimodal texts to reach them. LÄS MER

  4. 4. ”Här är stort och tomt” : En analys av interaktionen mellan verbalt- respektive visuellt narrativ i serieromanen Zenobia.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Bobo Bäckström; [2023]
    Nyckelord :Det vidgade textbegreppet; Dubbla blicken; Gestaltning; Multimodal text; Ord och bild; Text;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att redogöra för interaktionen mellan verbalt- respektive visuellt narrativ i serieromanen Zenobia. Mitt intresse för serieromaner vilket är en text som kombinerar ord och bild har sin grund i diskrepansen mellan den vardagliga- och vetenskapliga beskrivningen av begreppet text. LÄS MER

  5. 5. En vidgad syn på läsning : Användning och läsning av multimodala texter i en anpassad grund- och gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jonna Råsten; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; multimodalitet; det vidgade textbegreppet; läsförståelse; anpassad skola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en lärare i en anpassad en anpassad grund- och gymnasieskola arbetar med läsning ur ett vidgat perspektiv för att möjliggöra alla elevers förståelse och deltagande. Utöver detta undersöks hur kommunikation, språk och läsförståelse främjas via olika semiotiska modaliteter. LÄS MER