Sökning: "det behavioristiska perspektivet"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden det behavioristiska perspektivet.

  1. 1. Läxor i lärandet, är det likvärdigt? : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om och erfarenheter av läxor i matematik och svenska i årskurserna 4-6 då lärarnas uppdrag är att erbjuda en likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olivia Otterberg; Hilda Markusson; [2023]
    Nyckelord :läxa; lärare; lärande; erfarenheter; likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker verksamma lärares uppfattningar om och erfarenheter av läxor i årskurserna 4-6 i ämnena matematik och svenska. Då lärare själva väljer hur de ska arbeta med läxor kan detta bli problematiskt då utbildningen inte blir likvärdig. LÄS MER

  2. 2. Karaktärer, känslor och konversationer är ingenting för mig : En kvalitativ studie om hur fyra lärare behandlar skönlitterära texter för elever inom autismspektrumstillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Sveningsson; [2021]
    Nyckelord :autism; reading strategies; fiction genre; storytelling; homework; primary school; autism; lässtrategier; skönlitteratur; karaktärer; läxor; grundskola;

    Sammanfattning : Elever som har funktionsvariationen autismspektrumstillstånd har kognitiva nedsättningar som kan försvåra förståelsen av ett textinnehåll i skönlitterär genre. Elever med funktionsvariationen kan vara duktiga på att avkoda text. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i svenskämnet - språkutvecklande eller ej?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Snive; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Digital kompetens; Språkutveckling; Skriv- och läsutveckling; Motivation; Stöttning; Svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att skapa förståelse för hur lärare som jobbar i årskurs f-3 använder sig av digitala verktyg i svenskämnet. Mitt fokus har varit hur lärare upplever att digitala verktyg kan främja elevers språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Förändra individen eller anpassa omgivningen? : En kvalitativ studie om vad Pedagogiskt Förhållnings- och Arbetssätt kan bidra med inom socialpsykiatrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Catarina Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Method; municipal psychiatric care; salutogenesis; Arbetssätt; socialpsykiatri; salutogenes;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka vad ett Pedagogiskt Förhållnings- och Arbetssätt (PFA) kan bidra med inom socialpsykiatrin. Två PFA utbildare har intervjuats och insamlade data har analyserats med det teoretiska perspektivet salutogenes samt teorin Känsla av Sammanhang (KASAM). LÄS MER

  5. 5. ”Vad händer om jag gör fel?” : en kvalitativ innehållsanalys av appar anpassade för användning i ämnet svenska i grundskolans tidigare år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jenny Eriksson; Anna Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Analysverktyg; appar; läs- och skrivutveckling; trial and error; behaviorism; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Forskning som analyserar appar och dess användning vid läs- och skrivutveckling är ett tämligen outforskat område. Syftet med studien är att analysera och belysa funktionen hos appar som är anpassade för och används i grundskolans åk 1–3 i ämnet svenska inom området läsa och skriva. LÄS MER