Sökning: "det digitala lärandet i praktiken"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden det digitala lärandet i praktiken.

  1. 1. En kvalitativ studie om pedagogers tolkningar av och undervisning för adekvat digital kompetens i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Lindahl; Ronja Lindkvist; [2020]
    Nyckelord :Adekvat digital kompetens; Digitala resurser; Digitalisering; Undervisning; Förskola;

    Sammanfattning : Adekvat digital kompetens, vad är det? Syftet med studien var att skapa en förståelse för hur pedagoger i förskolan tolkar och förmedlar adekvat digital kompetens till förskolebarn. Vi ville därtill undersöka om och i så fall hur undervisning om och i digital kompetens skiljer sig åt beroende på vilken tolkning av läroplanen (Skolverket, 2018a) som görs av pedagogerna. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsdelning i praktiken : Förmedling av kunskap bland medarbetare i en konkurrensutsatt kontext

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :David Gullbing; [2020]
    Nyckelord :Kunskapsdelning; kunskap; handlingsteori; implicit och explicit kunskap;

    Sammanfattning : Huvudsakliga syftet med studien är att beskriva hur medarbetare i konkurrensutsatta yrken uppfattar kunskapsdelning samt hur de vill att det ska ske på deras arbetsplats. För att ta reda på detta utfördes 7 intervjuer med informanter som levde upp till specifika kriterier för att försäkra relevanta svar och insikter. LÄS MER

  3. 3. Formativt arbete med digitala verktyg i ämnet spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Francisco Anias Jiménez; [2018]
    Nyckelord :Formativt arbete; spanska; digitala verktyg; digital kompetens; nyckelstrategier; läroplaner; Skolverket.;

    Sammanfattning : År 2017 har Skolverket tagit ett ytterligare steg för att utveckla elevernas digitala kompetenser. Enligt Skolverket sker utbildningen av eleverna genom lärandet av användningen av digitala verktyg. LÄS MER

  4. 4. Från kris till kunskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Kajsa Ulfsdotter; Hanna Olsson; [2018]
    Nyckelord :Organisationslärande; kriskommunikation; efterkrisfasen; digitala medier; meningsskapande; single och double loop-lärande; resiliens; terrorism; Polismyndigheten; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade att undersöka efterkrisfasen hos Polismyndigheten, och hur Polisen har dragit lärdomar från terrordådet på Drottninggatan den 7 april 2017. Vidare undersöktes även hur lärdomarna har kommunicerats inom organisationen samt vilken syn Polisen har på kommunikation och lärande i digitala medier. LÄS MER

  5. 5. DIGITALISERINGSPROCESSEN I VUXENUTBILDNINGEN En empirisk studie om lärares resonemang kring digitaliseringsprocessen i den kommunala vuxenutbildningen

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Svetlana Söderlund; [2017-10-03]
    Nyckelord :digitalisering; IT-strategi; vuxenutbildning; kontext; medierande artefakter; TPACK; digitala verktyg; digitala aktiviteter; digital kompetens; lärande; styrdokument; digitalization; IT-strategy; adult education; context; mediating artifacts; digital tools; digital activities; digital competence; learning; steering documents;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie ligger i den samhällsutveckling som sker vad gäller digitalise-ringen. Idag avser diskussionen inte längre om eller hur människor ska använda digitala verktyg och resurser i sitt lärande utan på vilka sätt de används i lärandet och vilka kunskaper som därmed främjas. LÄS MER