Sökning: "det kommunikativa klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden det kommunikativa klassrummet.

  1. 1. Lärares syn på kommunikationens betydelse för elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Roofail Shamon; Harez Zengena; [2023]
    Nyckelord :kommunikation; matematiklärare; hållbart lärande; varierad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka lärares syn på kommunikationen mellan läraren och eleverna och hur de tänker att denna kommunikation kan bidra till elevers lärande. Resultatet beskriver hur lärare använder olika typer av kommunikation för att hjälpa eleverna att förstå och utvecklas. LÄS MER

  2. 2. Korrelationer mellan lärares matematiklärarkunskaper och klassrumspraktiker

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Wickström; [2023]
    Nyckelord :MKT; matematiklärarkunskap; kommunikativa drag; matematiska samtal; produktiva samtal;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska sambanden mellan lärares matematikkunskaper och hur de leder det matematiska samtalet i klassrummet. En kvalitativmetod användes där fyra klassrumsfilmer observerades. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande arbetssätt i svenskämnet årskurs F-3 ur ett lärarperspektiv : En kvalitativ undersökning av fem lärares upplevelser, utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Caroline Saume; [2023]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; språkutvecklande undervisning; årskurs F-3; språkutveckling i F-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att ta reda på hur lärarna i svenska resonerar kring användningen av språkutvecklande arbetssätt i verksamheten. Men även synliggöra några lärares utmaningar och möjligheter de ställs inför gällande stöd i språkutvecklingen för sina klasser i årskurserna F-3 utifrån flerspråkighet. LÄS MER

  4. 4. Man ska plocka dem direkt! : Kommunikativa undervisningsmetoder i två lärares engelskundervisning i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elizabeth Logrén; [2023]
    Nyckelord :Primary school years 4–6; English subject; communicative competence; teaching; Communicative Language Teaching; Sweden; Grundlärare årskurs 4–6; engelskämnet; kommunikativ kompetens; undervisning; Communicative Language Teaching; Sverige;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på huruvida undervisningsmetoder för att utveckla elevernas muntliga, kommunikativa förmågor skulle vara synliga vid observationer av två lärares engelskundervisning i årskurs 4. Syftet var även att genom intervjuer få kunskap om de undervisande lärarnas syn på att utveckla elevernas förmåga att muntligt kommunicera på engelska och om deras arbetssätt innehöll aktiviteter för att främja denna utveckling. LÄS MER

  5. 5. Speciallärares erfarenheter och arbete med samundervisning för att inkludera elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Haag; Sofia Wigert; [2023]
    Nyckelord :Samundervisning; speciallärare; social inkludering; pedagogisk inkludering; specialpedagogik; läs- och skrivsvårigheter; det kommunikativa relationsinriktade perspektivet; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är undersöka och belysa speciallärares erfarenheter och arbete gällande samundervisning för att inkludera elever med läs- och skrivsvårigheter. Samundervisning eller den engelska termen co-teaching har länge använts som inkluderande arbetsform i USA (Sundqvist, 2021, s. 186). LÄS MER